Bengt Axelsons memoarer

Bengt Axelsons memoarer

Jag föddes den 13 december 1931 på en lantgård i Småland som heter Kropphålerna och ligger ca 1 mil utanför Ankarsrum. Familjen bestod av far, mor och två bröder. Jag är yngst. Far arrenderade gården av Kronan. Vi hade häst, kor, grisar höns och katter.

Far körde timmer och ved i skogen med häst vintertid. Sommartid var han mest byggnadssnickare på olika objekt. Mor fick sköta gården när far var borta. Vi grabbar fick hjälpa till med alla sysslor vi kunde. Detta var lärorikt. När jag var 6 1/2 år började jag skolan. Det var ca 8 kilometer till skolan. En bra promenad varje dag när det var barmark. Vintrar med snö fick vi åka bil. En morgon när temperaturen var -40ºC startade inte bilen varför chauffören kom med häst och flakvagn samt några filtar. Det blev en kall resa. Far och mor tyckte inte att denna miljö var någon framtid för oss grabbar. Lantgården avyttrades och flyttlasset gick till Linköping år 1942.

Det blev ett spännande miljöbyte. Jag avslutade 7-årig skolgång plus fortsättningsskolan 1945. Började som springpojke i olika affärer. Vid denna tidpunkt fick man anställning på rekommendation av kamrater etc. En sådan anställning fick jag i ett verktygsförråd i SAAB:s bergverkstad. Det var dock inget framtidsjobb. ASJ i Linköping – som tillverkade ­Parca-Pannan – sökte en ritelev. Jag sökte och fick anställning. Nu kom jag i kontakt med VVS-facket, året var 1947. Här fick man lära sig rita och texta. Man upprättade uppställningsritningar över beställda pannor och beredare med mått, anslutningars placering, luckor och ­fundament etc. Ritningar över mindre konstruktioner blev även en arbetsuppgift. Men jag ville gå vidare. En kamrat med arbete på NAF som tillverkar gjutna VVS-ventiler berättade att de sökte en ritare. Jag sökte och anställdes med några kronors löneförhöjning.

Sommaren 1950 kom den stora förändringen i mitt arbetsliv. Arne Sandstedts Ingeniörsbyrå annonserade i ­”Corren” efter ritare. En arbetskamrat kände Arne Sandstedt mycket väl. Han ringde ett samtal. Jag ringde därefter till Arne Sandstedt och meddelande mitt intresse och lämnade mitt telefonnummer. På kvällen ringde Arne och ville träffa mig på kvällen nästa dag. Det var en något nervös yngling som gick till mötet. Jag fick ett positivt bemötande. Arne ville dock ha betänketid. Kvällen efter ringde Arne och anställningen var klar. Månadslönen var 325 kronor.

Jag började 15 augusti 1950. Personalstyrkan bestod av Arne, en konstruktör, en sommarjobbare/ritare och en kontorsflicka. Aktuellt projekt var nybyggnad för Linköpings Strumpfabrik. Konstruktören ritade detaljerat koncept som ritaren fick renrita och texta. Jag fick börja renrita rörinstallationerna inom panncentralen. Här kom en lärorik tid. Man fick inblick i hur allt ritades, textades och platsutrymme etc. Nästa projekt var nybyggnad av späd- och barndaghem i Linköping. Tiden var knapp för färdigställande så det blev arbete en hel natt. Det blev inte den sista och enda natten i min karriär. Från maj 1951 till april 1952 gjorde jag militärtjänstgöring på Gotland. Muckade som korpral.

På våren 1953 bytte jag anställning till Bostadsbolaget Stångåstaden som hade eget VVS-kontor. Efter bara 2 månaders anställning ringde en bestämd ingenjör Arne Sandstedt och sade att herr Axelson skulle komma till kontoret samma kväll. Mötet utmynnade i att jag åter var anställd hos Arne Sandstedts ­Ingeniörsbyrå efter tre månaders frånvaro. Nu är året 2011 och jag är fortfarande kvar som timanställd.

Hösten 1953 fick jag göra mitt första självständiga objekt som konstruktör, ritare och beskrivare under överinseende av Arne. Objektet var tillbyggnad av en bilverkstad i Kisa. Resultatet blev godkänt. Detta innebar mera konstruktions­arbeten och efter hand projektansvarig och utförde även kostnads- och energi­beräkningar. Kontoret har aldrig under åren saknat objekt varför tempot varit högt. Min ambition har alltid varit att färdigställandedatum för objektet skall hållas till varje pris. Målet har varit 99 %. För att lyckas måste man ha duktiga med­arbetare samt att man själv går före med gott exempel och bereder arbetet. Jag kan inte i detta sammanhang undgå att beundra ritaren Hans samt kontoristen Kerstin med den snabbhet och noggrannhet de utförde sina arbetsuppgifter.

År 1955 gifte jag och min kära Iréne oss. Vi har en son och en dotter samt fyra barnbarn. År 1958 köpte vi vårt hus som vi fortfarande bor kvar i. För år 1966 har jag kvar en sammanställning över mina övertidstimmar, 550 timmar. Så många timmar har det inte blivit varje år, men Iréne har alltid sagt att jag är gift med jobbet. Under mina 60 år i firman har jag medverkat i cirka 2500 objekt.

År 1975 sålde Arne Sandstedt firman till sin ungdomskamrat Bengt Dahlgren i Göteborg. Arne Sandstedt avled hastigt 1981. Arne Sandstedt Ingeniörsbyrå AB byte namn till Bengt Dahlgren Linköping AB år 2000. Mellan åren 1988–1991 var jag delägare i Bengt Dahlgren AB. I unga år spelade jag som aktiv tennis, bandy, handboll och fotoboll. Jag spelade korpfotboll i 7-mannalag tills jag var 45 år. Mina favoritlag är AIK och IFK Göteborg. När nya ”Sporthall med bowlinghall” byggdes 1956 började jag spela bowling i IFK Linköping. Efter några år blev det seriespel, vilket jag är med i även i dag. Har varit medlem i IFK Linköping sedan 1948. Det har blivit många styrelseuppdrag genom åren. Idag är jag ordförande i IFKs Bowlingsektion.

Våren 1969 köpte vi ett sommarhus vid ”Stensjön” i utkanten av Ulrika som ligger ca 4 mil söder om Linköping. Det har under åren blivit om- och tillbyggnader i etapper. Jag har haft tur med hälsan under åren. Endast en blindtarmsoperation som krävde en veckas sjukhusvård. I övrigt har jag totalt haft max 50 frånvarodagar. Det ska man vara evigt tacksam för.

Vad har hänt under åren beträffande framtagning av VVS-handlingar? Från början på 50-talet ritade konstruktören koncept över rör- och ventilationsinstallationer i skala. Ritaren fick sedan rita av detta på transparent ritpapper. Ritaren använde dragstift och tusch även för uppritning och textning. På 60-talet övergick man till att rita med stiftpenna och textmall. Senare kom textmaskin. Numera ritas via datorn.

Konstruktören använde räknestickan och huvudet för framtagning av ytor, volymer, flöden etc. Under 60-talet kom elektriska räknemaskiner. Idag har man ju lilla dosan. Vid beräkning av dimensioner och tryckfall fanns tillgång till tabeller. Vid kanal­dimensionering gjorde vi egna tabeller. När det gällde katalogmaterial för rör hade man tillgång till RSK-kataloger. För pannor, beredare etc. fanns det kataloger från Parca och CTC. Ventilationsmaterial kunde hämtas från Fläktfabriken och Bachos kataloger. Flöde, tryckfall och kastlängder var inte så specificerade som idag. Beskrivningar framtogs i början med handskrivna koncept. Under en tid genom diktamen och stenografi. Senare hade vi beskrivningsmallar och gamla beskrivningar som man klippte ur. Utskrift av konceptmaterial gjordes via skriv­maskin och karbonpapper. En tid användes stencilutskrift. Därefter kom det in en offsetmaskin som tyvärr även medförde mycket smutsigt arbete. Det blev tydliga kopior, men den avvecklades efter några år och ersattes med vanliga kopieringsmaskiner. En period sammanbands beskrivningarna med ett ringsystem, men vi återgick efter en tid till häftning.

Text Bengt Axelson

Här kommer ett axplock av objekt med speciella funktionskrav som Bengt Axelson medverkat i:

Centrallasarettet i Linköping. – Sveriges första centrala anläggning för dialysbehandling. Fyra dialysplatser anslutna till saltlösningstankar med cirkulationssystem. Själva dialysapparaten (filter) konstruerades av Arne Sandstedt tillsammans med docent Jeppson.

Linkopia, Linköping. – Nybyggnad, lab/framkallning och kontor, byggnadsyta 11.000 m². Kylanläggning med kyltorn. Varmvattensystem med olika temperaturer. Avancerat ventilationssystem, temp. fukt. Distributionssystem för framkallningsvätskor från 43 vätsketankar i källarplan. Från tankarna pumpas vätskan i ledningar till byggnadens tak varefter självfall ned till maskiner. Det åtgick 2,5 km plåtrör för installationen. Detta är en unik anläggning. Japaner var på studiebesök och blev mycket imponerade.

AB Överums Bruk, Överum. – Första uppdraget 1956. Nybyggnad för smält-verk. En ljusbågsugn med kyld utsugningskanal. Sjövattensystem för kylning. Två nätfrekvensugnar med 36 st rörsystem för styrning av indikatorer och temperaturer.

Frimurarehotellet i Linköping. – Nytt storkök samt hotellrum och samlingslokaler. Det senaste år 2011 är en komplicerad ventilationsanläggning för Frimurarhuset.

Facit AB i Åtvidaberg. – Första uppdraget 1949. Möbeltillverkning. Nybyggnad för bearbetning, ytbehandling sam acklimatisering av material. Spåntransportanläggning för bearbetningsmaskiner till utomhusplacerade strumpfilter. Returluft tillbaka till lokalerna. Transportsystem från strumpfilter till panncentral. Nytt ång-system från panncentral för produktionen med återföring av kondensat. Effekt 4 MW.

Örsätterfabriken, Åtvidaberg. – Ny fabriksbyggnad för kontorsmaskiner samt kontor. Golvarea 45.000 m². Luftflöde 680.000 m³. Avdelningar för bearbetning, ytbehandling samt sammansättning. Triavfettningsanläggning för tritvätt. System för skärolja till svarvar etc. Kar för ytbehandling etc. ansl. till separat sedimenteringsanläggning. Separat påblåsningssystem för betkar. Separata utsugningssystem från kar och bearbetningsmaskiner. Det höga luftflödet beror på möjligheten att kyla lokalerna med uteluft. Under projekteringen fick vi på plats mäta upp alla maskiner som skulle flyttas från A-fabriken och behövde media och ange höjd, Y-X-axel. Sedan upprätta måttsatta ritningar för maskiner, ledningsanslutningar i plan och höjd. Endast passbitar skulle användes vid montering. Avdelningsvis flyttades maskiner från plats i A-fabriken till Örsätterfabriken från fredag lunch och skulle vara driftklara kl 7.00 måndag. Allt fungerade till 99 %. Det är nog ett av våra mest avancerade och tidskrävande objekt.

Akzo Nobel, Gamleby. – Om- och tillbyggnad av panncentral och produktionslokaler för färgtillverkning. Från 28 råvaru- och blandningstankar anordnades distributionssystem till kvarnar, blandningsmaskiner samt tappställen. Separata utsugningssystem från säcktömning, kvarnar etc. anslutning till filter. Även separat utsugning från tankar.

Euroclean, Åtvidaberg. – Ny fabriksbyggnad för tillverkning av rengöringsmedel etc. Media råvaror, sprit och nafta. Från 28 st råvaru-, förråds- och blandningstankar anordnades distributionssystem till olika tappställen. Systemen har tryckluftsdrivna pumpar. Processventilation från tappningsmaskiner.

Nybyggnad av lasarett i Kisa och Motala.

Ny fabriksbyggnad för Printcom Tryckeri, Linköping. – Byggnadsyta 14.000 m³. Produktionen krävde höga krav på temperatur och fuktighet. Det innebar både kyla och befuktning. Specialutsugningssystem för pappersremsor från skärmaskiner.

Folktandvården, Linköping. – Landstingets första självfallsystem för sekret från behandlingsstolar till i källarplan placerade sex st sug-aggregat med sekretkärl.

Nya Växthus, Morgårdshemmet, Finspång samt Birgittas sjukhus, Vadstena. – Här ställdes krav på olika temperaturer för varje sektion beroende på vilken växt som odlades.

Sjukhusapotek, Lasarettet i Motala och Norrköping.

Facit AB, Åtvidaberg – Ny flisficka med eldningsutrustning för ny ångpanna.

Örsätterfabriken, Åtvidaberg – Ny flisficka med eldningsutrustning för flis. Ny hetvattenpanna för fliseldning, temperatur +120ºC, effekt 3,0 MW