Anders Thomasson ny VD i Malmö

Anders Thomasson ny VD i Malmö

Den 9 augusti tillträder Anders Thomasson som ny VD för Bengt Dahlgrens Malmöbolag. Anders blev tillfrågad av oss om han var intresserad av tjänsten och kände sig mycket smickrad. Efter en lång rekryteringsprocess med ett flertal intervjuer och tester fick han i slutet på mars reda på att han fått tjänsten. Möt civilingenjören från Blekinge som ska ta över rodret på vårt Malmökontor.

Anders Thomasson föddes 1965 i Blekinge, närmare bestämt från Eringsboda, en liten ort ute på landet. Han drömde om att bli snickare men efter gymnasiet flyttade Anders till Lund och började istället studera på Lunds tekniska högskola och 1990 tog han sin civilingenjörsexamen. Sedan dess har han arbetat som entreprenör och konsult på olika företag i Sverige. Senaste anställning var som VD på norskägda entreprenadföretaget GK inom service för ventilation och installation.

När Anders fick frågan om han var intresserad av att söka tjänsten som VD för Bengt Dahlgren i Malmö blev han smickrad. Han kände till Bengt Dahlgren sedan tidigare som ett av de främsta konsultföretaget i branschen och därför kändes det självklart att vara med i ansökningsprocessen. I slutet av mars tilldelades han tjänsten men det är inte förrän 9 augusti som tjänsten tillträds officiellt.

Efter att ha arbetat i Stockholm tycker Anders att det ska bli underbart att kommat tillbaka till södra Sverige. Han bor i Lomma -tillsammans med sin fru och barnen Erik 11 år och Alexandra 9 år. När han inte är på jobbet är hans stora intresse att umgås med familjen. Han gillar även idrott och spelar själv golf och åker skidor.Anders Thomasson åker mer än gärna ut till sitt lantställe i Blekinge där han går i skogen eller roar sig som fritidsbonde.

De viktigaste frågorna som Anders kommer att driva är marknad, personal och ekonomi. När det gäller marknaden handlar det om att bevara och vidareutveckla Bengt Dahlgrens position på marknaden som Sveriges främsta teknikkonsulter inom samhällsbyggnad.
- Jag vill fortsätta arbeta med att göra Bengt Dahlgren till kundernas första val. Vi ska vara med i både stora och små projekt och förknippas med kvalitet.
Men det är inte bara kunderna som ska ha Bengt Dahlgren som förstaval. Detta gäller även personalen. Det är viktigt att medarbetarna trivs i företaget och att Bengt Dahlgren också är attraktivt för nya medarbetare. Utöver detta kommer han också fokusera mycket på ekonomi och lönsamhet för att fortsätta etablera Bengt Dahlgren AB Malmö. Dessutom tycker Anders att bolaget har en unik och bra ägarform.
- Bengt Dahlgren är inte börsnoterat, menar han, och utnyttjar vi detta rätt blir det en bra framgångsfaktor.