Aktiva barn värmer ny förskola

Aktiva barn värmer ny förskola

Skövde kommun blir först i Skara­borg med att bygga en förskola med passivhusteknik i kommunens nya bostads­område, Trädgårds­staden. Förskolan kommer huvud­sakligen värmas upp av värmen som alstras av människor och elektrisk utrustning. Ett hus som är byggt med passivhusteknik behöver i regel inget konventionellt värmesystem, eller som i detta fall ett mycket litet system, bara 8 kW till 1000 m2.

Tekniken att bygga passivhus har förekommit under ett antal år nu men har då i första hand handlat om att bygga villor eller bostäder. I passivhus utförs klimat­skärmen extra välisolerad och man har ­effektiva installations­system för att minimera energiförlusterna. Ventilationssystemet har ­effektiv värmeåtervinning med behovstyrda flöden genom koldioxid- och ­temperaturmätning i lokalerna.

I tillagningsköket har man valt den bästa teknik som går att uppbringa på marknaden för att klara energi­kraven. Kondensor­värmen från kyl- och fryssystemen används för värme och tappvarmvatten. Ett antal energibrunnar ­används för att förvärma eller sommartid kyla ventilationsluften. I de djupborrade brunnarna kyls också överskottsenergin bort från kökets frys- och kylsystem. Bengt Dahlgren har utfört projektering av VVS-, styrsystem och kökskyla.

TEXT Peter Sundell, Skövde
BILD Glantz Arkitektstudio AB