450 nya bostäder planeras i Rindöhamn

450 nya bostäder planeras i Rindöhamn

Bengt Dahlgren Stockholm hjälper Equator att sätta energi- och miljömål i 1900-tals-byggnader i Vaxholm, Stockholms skärgård.

Bakgrund På Vaxholms östra sida ligger Rindöhamn. Omgivningarna präglas av natursköna områden, den stora hamnen som sjuder av liv och rörelse och de många unika byggnaderna i området. Här planerar Vasallen att bygga ca 450 bostäder i attraktiva lägen.

Både nyproduktion och ombyggnation av kasernbyggnaderna (fd KA1/Amf1) där militär verksamhet har bedrivits sedan 1904 planeras. Bygglov är beviljat för nyproduktion och inflyttning kommer att ske i oktober 2011. För ombyggnation av kasernbyggnaderna är bygglov inlämnat. Bostäderna skall attrahera både skärgårdsbor och storstadsbon som vill förädla sitt boende och fritid. Ett flertal arkitektfirmor har under 2010/2011 arbetat fram sina förslag.

Byggnad 2 är en av de f.d. militärkasern-erna byggd 1907 som skall genomgå ombyggnation. Byggnaden är en tegelbyggnad i sex plan (inkl. källare). Väggar och pelare i plan 1 är utförda i betong och natursten. Plan 2-5 är i huvudsak utförda i tegel. Plan 6 blir större etagelägenheter med både öppna och inglasade terrasser. Det vinnande bidraget Equators bidrag för Byggnad 2 byggde på att göra så få ingrepp i stommen som möjligt. Tillgängligheten löses utanför huset för att slippa ändra golvhöjderna. Hål för balkong- och innerdörrar samt hiss- och ventschakt är de huvudsakliga ingreppen.

I beskrivningen för Equators tävlingsförslag efterfrågades en realistisk men så skarp vision som möjligt med avseende energi/miljö. Systemet Miljöbyggnad har valts som arbetsverktyg, precis som för kringliggande byggnader. Bengt Dahlgren Stockholm AB har hjälpt till och genomfört en översiktlig bedömning av samtliga parametrar i Miljöbyggnad, baserat på tillgängligt materialet och hjälpt Equator att hitta detta realistiska mål.

• Energi: Bedöms ej nå högre betyg än SILVER, främst på grund av de stora (men vackra) fönstren samt det befintliga klimatskalet.
• Innemiljö: Bedöms ha potential att nå slutbetyg Guld.
• Material och kemikalier: Frågetecken kring befintliga vatten-installationer samt vad man kan tänkas påträffa vid inventering av farliga ämnen på grund av det tidiga byggåret och okänd ålder på VA-installationer.

Guld har bedömts som fullt möjligt på flertalet parametrar, framförallt inom området Innemiljö.

Eftersom aggregeringen av slutbetyg i Miljöbyggnad är uppbyggd så att ingen indikator kan förbises kommer högre slutbetyg än Silver sannolikt inte kunna nås. Bengt Dahlgrens bedömning blev därmed att slutbetyget som bör eftersträvas i projektet är Silver.

TEXT Tor Landin, Stockholm
BILD Equator