100 000 Stockholmare kan påverkas när hörselvården förändras

100 000 Stockholmare kan påverkas när hörselvården förändras

Från och med årsskiftet ändrar Region Stockholm det system som funnits i 14 år vad gäller hörselvård. En del tas bort, Fritt val, vilket kommer få konsekvenser för vårdgivares möjligheter att upprätthålla den hörselvård man bedrivit. Enligt rapporter från Region Stockholm är det över 100 000 listade patienter som är i behov av hörselvård just nu i Stockholm. – Vi vill vara transparenta med de konsekvenser förändringen kan medföra, både för oss och för våra patienter, säger Mahsa Pourheidari, VD för Audika Sverige, initiativtagare till dialogmöten som hölls i Stockholm.

År 2010 avvecklade Regionen primär hörselrehabilitering i egen regi och tecknade istället avtal med privata hörselaktörer att bedriva hörselvården i Stockholm. I samband med detta infördes även Vårdval inom hörsel och Fritt val vilket innebär att en patient får välja och byta vårdgivare och fritt välja den hörapparat man vill och har behov av. Antingen genom ett lån av Regionens urval av upphandlade hörapparater eller själv köpa den hörapparat man vill med hjälp av en rekvisition från Regionen. Om rekvisitionen inte täcker kostnaden får patienten själv stå för mellanskillnaden. Ersättningen till vårdgivarna har baserats på att en del kommer från rehabiliteringen och den andra är kopplad till förskrivningen av hjälpmedel, d v s den hörapparat patienten väljer.

Efter hård kritik, framför allt från Hörselskadades Riksförbund (HRF) HRF som menar att många har köpt dyra hörapparater i onödan och att audionomen sitter på dubbla stolar, tar nu Regionen bort Fritt val. Hur många som har varit missnöjda framgår inte, inte heller hur många som är nöjda med det system som finns i Stockholm idag.

- Det här är viktiga synpunkter, och vi behöver lyssna på alla som är väldigt nöjda med det system vi har. Att vi är tydliga och nämner de skydd och den trygghet patienter inom hörselvården faktiskt har, till exempel möjligheten att byta klinik och göra anmälan till patientnämnden om man inte är nöjd. Och att det faktiskt, till skillnad från till exempel en läkare som bestämmer den medicin som ska skrivas ut, är det patienten som efter en omfattande rehabiliteringsprocess till slut väljer den hörapparat som motsvarar behoven bäst, förklarar Mahsa Pourheidari.

Förutom att patienter från årsskiftet nu enbart hänvisas till Regionens upphandlade sortiment kommer även en del av den ersättning vårdgivarna får försvinna. Det här kan få konsekvenser för vårdgivares möjligheter att ge hörselvård. Det kan också göra att patienter behöver betala ännu mer om man behöver eller vill ha en hörapparat som inte ingår i Regionens upphandlade sortiment.

För att ge möjlighet att svara på frågor, ge en bredare bild av hörselvården och hur en vårdgivare ser på hörselvård bjöd Audika in till dialogmöte där patienter, anhöriga, vårdgivare och representanter för HRF och Regionen medverkade.

Om vi inte pratar med varandra riskerar vi att få en hörselvård där den enes behov inte kan uppfyllas av den andre, säger Mahsa Pourheidari och fortsätter:

- Det finns en risk att förväntningarna på den hörselvård man fått i Stockholm utan köer, med hög tillgänglighet och stor valfrihet, inte kan infrias efter årsskiftet om inte vårdgivarna får rimliga ersättningar med tanke på att systemet ändras därmed de ekonomiska förutsättningar förändras.

Men framför allt ger det oss en möjlighet att lyssna på andra. För vi har något gemensamt. Vi brinner alla för hörsel och att vi får till en så bra hörselvård som möjligt.

Men vad händer nu och hur kommer förändringarna påverka patienter och vårdgivare? - Vi har fått viss information, bland annat har Regionen aviserat en höjning av ersättningen, men eftersom den har varit oförändrad i 14 år äts en stor del av den upp av inflation och de kostnader en förändring kommer innebära. Vi vet heller inte om patientavgifterna kommer förändras och när Regionens nya upphandling av hörapparater är klar. Ja, som du hör, det finns väldigt många frågor just nu både från oss och våra patienter. Jag hoppas att Regionen är tydliga med vilka konsekvenser det här får för patienterna. Det jag vet är att våra patienter fram till den 31 december kan fortsätta välja den hörapparat man är i behov av via rekvisition vilket inte kommer vara möjligt den 1 januari 2025, avslutar Mahsa Pourheidari, VD för Audika.

Regionen kommer i slutet av september ta beslut i frågan vad gäller hörselvården i Stockholm. Men det kan bli färre som tar hand om Stockholmarnas hörsel nästa år.