Allt fler företag väljer flytt till molntjänster, Office 365 eller Google Apps?

Allt fler företag ser fördelarna med molntjänster, och valet står ofta mellan Google Apps och Microsoft Office 365. Atrox har gjort ett tydligt strategiskt val att satsa på Office 365. Bara under det senaste året har vi migrerat omkring 250 användare.

Vi får en hel del frågor från kunder vad det skulle innebära för dom att gå över till molntjänster. Är det rätt väg för oss att gå? Fördelar? Nackdelar? Ska jag i så fall välja Google Apps eller Office 365 (som just nu är de två största spelarna på marknaden).

Hur kommer jag fram till rätt beslut?

Att inleda sin utvärdering genom att sätta igång och jämföra olika funktioner, lagringsutrymmen och priser i någon form av Excelmatris, skulle vi säga är helt fel väg att gå. Istället rekommenderar vi att se till helheten i verksamheten och utvärdera olika lösningar utifrån ett strategiskt perspektiv.

Hur ser företagets arbetssätt ut?

Är företaget medvetna om vardagliga problem som finns i verksamheten? (kan undersökas med användarintervjuer)

Jobbar företaget i dagsläget i Microsoft Office? (Outlook, Word, Excel, Powerpoint mm)?

Har företaget en Exchange server som ska migreras? (lokal eller Hosted Exchange)

Vad har företaget för framtida önskemål om samarbete och kommunikation?

Först då ni är medvetna om nuläge, problemställning och behov, samt har koll på företagets strategiska planer är det möjligt att göra en vettig utvärdering. Denna utvärdering är viktig eftersom denna ligger till grund för företagets framtida val av IT-lösning.

Därför valde Atrox att satsa på Office 365

Google har omkring fyra miljoner företag som använder Google Apps. Men denna siffra bleknar när man jämför med hur många som använder Microsoft Office. Enligt vissa beräkningar uppgår användarantalet av Microsoft Office till 750 miljoner människor. (med reservation för att siffrorna kan vara ett par månader inaktuella)

Även i Atrox kundkrets arbetar merparten av våra kunder i Microsoft Office, och vill ogärna lämna populära verktyg såsom Word och Outlook. En migrering till Office 365 blir då det mest naturliga steget för kunden, samtidigt som det blir enklare för Atrox att utföra migreringsarbetet i praktiken.

Den största funktionen i Office 365 som inte finns i Google Apps är Microsoft Office. Eftersom Office 365 replikerar många av de funktioner som finns på lokala versioner av Microsoft Office kan dokument flytta friktionsfritt mellan onlineversionen och skrivbordet utan att förlora formatering. Det innebär även att Office 365 har ett utomordentligt stöd för off line-arbete.

En vinnande helhet till ett överkomligt pris

Både Office 365 och Google Apps erbjuder en komplett helhetslösning för e-post, kommunikation och fildelning. Den största skillnaden som vi kan se det är helhetskänslan och att Officepaketet ingår som en naturlig del av Office 365.

Google har en enkel prismodell där allt ingår. Microsoft utövar en prismodell där du betalar för det du behöver, och det krävs lite förarbete och kunskap för att välja rätt licensmodell.

Google är något billigare om man bara ser till prislappen, men det är lätt hänt att missa helheten i utvärderingen. Tex så ingår Officepaketet för 5 enheter i Office 365 E3, vilket annars kan behöva köpas in separat. (En Office volymlicens kostar ca 150 kr/mån)

Office 365 E3: 174 kr/mån
Här ingår Exchange Online, Sharepoint Online, Officepaketet för 5 enheter, Lync, Office Webapps, Office Mobile.

Ta gärna kontakt med Atrox eller annan IT-partner i ett tidigt skede i beslutsprocessen, då det blir bättre och billigare i längden att göra rätt val ifrån början.

För Atrox
Katinka Nyberg