NBNC - No Branding No Cry nyhet i ordinarie sortiment från första oktober

NBNC - No Branding No Cry nyhet i ordinarie sortiment från första oktober

Den första oktober lanseras NBNC - No Branding No Cry, i 90 procent av Systembolagets butiker. Där kommer den att vara minst ett år. NBNC har en minst sagt provokativ graffittidesign och med det vill man visa att de inte lägger pengarna på dyra designbyråer utan istället satsar allt på ett så bra vin som möjligt till ett lägre pris.

NBNC har en provokativ graffittiinspirerad design som torde få ett antal Stockholmspolitiker att lätt sätta det i vrångstrupen. Men, givetvis vill varken producenten eller vi uppmuntra till otillåtet klotter. Idén bakom att använda denna ”gatans logotype” är istället att visa att man inte lägger pengar på dyra designbyrås utan istället satsar allt på bra vin till ett så bantat pris som möjligt.

Druvorna man odlar är både de traditionella portugisiska, Castelao, Aragonez, Touriga Nacional och internationella som Syrah och Cabernet Sauvignon. Just NBNC är gjort på uteslutande inhemska druvor, 70% Aragonez, 20% Castelao och 10% Touriga Nacional. Vinet har en mörkröd färg. Generös doft av mörka bär och kryddor. Fyllig, fruktig och smakrik med lång eftersmak.

NBNC görs av grupp vinodlare, Vinicola Abreu & Sobreiro, några mil norr om Lissabon, alla passionerade i sin relation till sin jord och sina stockar men utan egna möjligheter att nå ut på exportmarknaderna, man är individuellt för små och dessutom fokuserade på sin odling. Dessa odlare hittades och fångades upp av  det unga vinföretaget Vidigal Wines som har stor erfarenhet av export och som också anställt en expert på vitikultur som hjälper odlarna för att säkerställa en hög och enhetlig kvalitet på råvaran. Vidigal buteljerar
också gruppens vin åt dem.

Man vill inte beskriva det som ett företag som köper vin, buteljerar och säljer det – man ser snarare sitt  arbete som ett teamwork där olika de olika medlemmarna har olika kompetens men där man gemensamt strävar i samma riktning: Att göra riktigt bra vin till ett hyggligt pris och att få ut det på världsmarknaden!

NBNC - No Branding No Cry
Land: Portugal
Producent: Agro Vinicola Abreu & Sobreiro
Druvor: 70% Aragonez (Tempranillo), 20% Castelão & 10% Touriga Nacional
Art.nr: 2533
Pris: 57 kr
Passar till: Pasta, lamm, svamp, mustiga grytor och smakrika ostar.

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB
jorn.ek@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.