Beredskapsvatten med fem års hållbarhet

Aqua Nobel lanserar vatten med fem års hållbarhet

Under årets ”Beredskapsvecka” som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) leder, lanserar Aqua Nobel ett källvatten med fem års hållbarhet.

Det finns många olika faktorer som kan störa den ordinarie dricksvattenförsörjningen vilket medför risker. Genom att ha ett beredskapslager med vatten, går det att minimera riskerna, öka motståndskraften mot eventuella störningar samt säkerställa en trygg och stabil vattenförsörjning.

Aqua Nobel lanserar nu ett vatten som har fem års hållbarhet som förpackas i en miljövänlig 500 ml Tetra Pak Prisma®-förpackning.

Vi är glada att kunna erbjuda vatten med över fem års hållbarhet. Lanseringen är en del av vår strategiska satsning på beredskapssektorn, där vi som företag aktivt bidrar till ökad motståndskraft och långsiktig hållbarhet. Den längre hållbarheten gör vattenberedskapen enklare för företag, offentliga aktörer och privatpersoner. Till skillnad från plastdunkar som måste bytas ut var sjätte månad, håller vårt vatten länge. Våra förpackningar är dessutom lätta att stapla och förvara." säger Pontus Klenell, VD på Aqua Nobel.

Vattnet tappas från Aqua Nobels källa i Mörarp, belägen på 105 meters djup. Vattnet filtreras naturligt genom lager av sandsten, morän, skiffer och gnejs. De tjocka berglagren skyddar källan helt från föroreningar som gödningsmedel, pesticider och PFAS vilket garanterar ett rent och säkert dricksvatten av högsta kvalitet.

Aqua Nobels förpackningar har flera fördelar jämfört med PET-flaskor eller aluminiumburkar; Förutom att de är mer hållbara ur ett miljöhänseende, är de också UV-resistenta, frysbara, värmetåliga och stapelbara.