Informationskampanj om apoteksreformen

På söndag startar en informationskampanj för att presentera den nya nationella apotekssymbolen och informera om vad apoteksreformen innebär. Det är Apoteket Omstrukturering AB (OAB) och Läkemedelsverket som gör en gemensam satsning med broschyrer till väntrum och apotek, faktablad på olika språk samt tidningsannonser och utomhusannonsering.

Apoteksmarknaden omregleras i Sverige. Förändringen innebär att nya apotek kommer att kunna startas, men också att många apotek som i dag ägs av Apoteket AB kommer att drivas av privata företag. Inga apotek läggs ned och nya apotek beräknas öppna. Alla apoteksombud är också kvar. Dessutom kommer vissa receptfria läkemedel att säljas i vanliga butiker.

- Genom informationskampanjen vill vi svara på de frågor som kan finnas, inte minst handlar det om att berätta att väldigt mycket är precis som tidigare. Det ska till exempel finnas minst en farmaceut på varje apotek och kraven på personalens kompetens är lika höga som i dag, säger Anna Lena Boucht, informationschef på Apoteket Omstrukturering AB.

Kampanjen kommer att synas i dags- och populärpress samt utomhus från och med söndag den 25 oktober. Totalt beräknas kampanjen nå 96 procent av den vuxna befolkningen (15-79 år). Utöver broschyrer, faktablad och väntrums-TV finns det möjlighet till fördjupning på webbplatsen www.apoteksnyheter.se och telefon 020-248 248 som har öppet alla vardagar.

Alla apotek som är godkända av Läkemedelsverket ska använda den nya nationella apotekssymbolen, ett grönt kors. Som ett första steg sätter alla apotek upp en dekal med den nya symbolen under november månad. Samtidigt tas nya skyltar fram, en kub som innebär att symbolen blir synlig från fler håll.

Fakta om apoteksreformen
Målet med apoteksreformen är att det ska bli fler apotek i Sverige och bättre öppettider - det ska bli enklare att hämta ut läkemedel och få rådgivning om läkemedel.

• Kraven på kompetens och säkerhet är lika höga som tidigare.
  • Alla apotek som har tillstånd från Läkemedelsverket att sälja läkemedel ska använda den nya nationella apotekssymbolen - ett grönt kors.
  • Vissa receptfria läkemedel kommer att få säljas i dagligvaruhandeln från den 1 november.
  • Läkemedelsverket är tillsynsmyndighet för alla som säljer läkemedel.
  • Apoteket Omstrukturering AB (OAB) har ansvar för försäljningen av apotek.

Annonser och broschyr finns i pressrummet: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/apoteketomstruktureringab/

_______________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta:
Anna Lena Boucht, informationschef OAB, 0703-47 23 05

Apoteket Omstrukturering AB (OAB) har inrättats för att leda och övervaka de processer som är nödvändiga för att omstrukturera Apoteket AB under omregleringen av den svenska apoteksmarknaden. OAB leder processen rörande avyttring av apotek med målet att skapa förutsättningar för en väl fungerande konkurrens på en omreglerad apoteksmarknad. www.omstruktureringsbolaget.se

• apoteksreform