Apica lanserar skarpare verktyg för bättre webbprestanda

Apica, Nordens ledande företag inom lasttester, prestandaanalyser och övervakning av webbsajter, molntjänster och mobila applikationer, lanserar idag en ny version av sin populära tjänst för övervakning och kontroll av webbsajters prestanda, Apica WebPerformance.

Nya Apica WebPerformance har integration med såväl AppDynamics, en molntjänst för övervakning av applikationer, som med Google Analytics. Det innebär att man direkt i Apicas WebPerformance-portalen kan få data i realtid från både AppDynamics och Google Analytics, vilket underlättar samkörningar och jämförelser av data så man får en överskådlig bild av sin webbprestanda på en enda plats.

Hela portalen stödjer nu HTML 5 vilket innebär att den kan användas utan problem på bärbara datorer, smarta mobiler och surfplattor. Gränssnittet justerar sig själv för att passa den valda plattformen – kunden kan ha koll på sin webbprestanda var den än befinner sig.

Portalen är också utvecklad för att bli mer pedagogisk och användarvänlig – allt för att passa Apicas nya koncept ”self service”. Detta minskar behovet att konsulttimmar då man enkelt själv kan starta, granska och analysera sin webbprestanda.

Stöd för Google Chrome och ny API-lösning

Den nya versionen av WebPerformance stödjer även browsercheckar mot Google Chrome (och även för Internet Explorer och Firefox precis som tidigare). Detta ger ett mer komplett kundperspektiv då man nu täcker in de mest populära webbläsare som används idag.

WebPerformance har en ny API-lösning (API är en en regeluppsättning för hur en viss programvara kan kommunicera med annan programvara), vilket gör att man enkelt kan sätta upp avancerad övervakning var som helst i världen och få data i realtid snabbt, smidigt och överskådligt. Genom Apicas väl utbyggda globala agentnätverk kan man mäta webbprestandan utifrån var den egna målgrupp befinner sig, oavsett tid på dygnet, och identifiera exakt vilka faktorer som påverkar prestandan.

• Kraven på hög webbprestanda ökar ständigt från allmänheten; Snabba svarstider har blivit mer än hygienfaktor än en lyx. Att testa sajten som en del av utvecklingsprocessen håller på att bli norm för att undvika problem efter lansering då dessa kostar både tid, pengar och varumärke. Genom vår portal får man nu en överskådlig blick av sin webbprestanda och kan korrelera data från flera olika instanser. Ta kontroll över din prestanda och åtgärda eventuella problem innan kunderna märker dem, säger Sven Hammar, VD, Apica

Apicas produkter är särskilt utformade för molninfrastruktur. Företagets uppsättning av avancerade verktyg, Apica WebExcellence Suite, inkluderar Apica LoadTest, Apica WebPerformance, Apica ProxySniffer och Apica WebOverload. Dessa verktyg testar applikationer med avseende på maximal kapacitet, daglig prestanda, förbättrade laddningstider samt skyddar mot belastningstoppar.

• performance monitor
  • webbprestanda