Blossa lanserar nya smaken Saffran & Apelsin - ett efterlängtat rött glöggalternativ

Efter flera år av hög efterfrågan på nya glöggalternativ som är baserade på rött snarare än vitt vin så kommer nu Blossa Saffran & Apelsin - en julig smaksensation där Blossas karaktäristiska glögg- kryddor förenas med rund saffran och fräsch apelsin. Lanseringen ger alla en chans att hitta en ny favorit, då den släpps både som alkoholfri och 10-procentig.

De senaste 21 åren har Blossa lanserat en tolkning av deras klassiska hantverkstradition där de karaktäristiska glöggkryddorna blandas med nya smaksättningar. Detta har i sin tur har lett till att det för många svenskar blivit en tradition att komplettera den traditionella glöggarna med ett mer spännande alternativ. En stor majoritet av dessa glögg- varianter har dock varit baserade på vitt vin, trots att rödvinsglöggar är mest populärt bland de klassiska glöggarna. Nytt för i år är därför att Blossa, utöver årgångsglöggen, släpper en extra smaksatt variant baserad på rött vin.

– Eftersom att vi inte använder artificiella aromer utan endast naturliga ingredienser har det historiskt varit svårare att hitta smaker som blir tydliga nog i en röd glögg, som ju smakar så mycket i sig själv. Men efter många idérundor och provsmakningar har vi nu kommit fram till en kombination som fungerar väldigt bra och som vi tror kommer att gå hem, säger Sophia Natt och Dag, blender på Blossa.

Nyheten Blossa Glögg Saffran & Apelsin är en röd glögg som verkligen omfamnar julen. Saffran är en av våra mest exklusiva och populära kryddor, där vi i Sverige har en lång tradition av att framförallt använda den i julbakning. Det gör oss unika i världen och dessutom till en stor importör. Även apelsiner är populära runt jul, inte minst för att det är då de är i säsong. I den röda glöggen ger saffran en varm rund smak och apelsinen bidrar med fräschör från dess zest.

– Våra smaksatta glöggar är mycket uppskattade, men en av de vanligaste frågorna vi får är om vi inte kan göra fler röda varianter, säger Emelie Eriksson, Senior Brand Manager på Blossa. Vi är jätteglada att kunna bemöta efterfrågan med ett så otroligt välsmakande alternativ som förhoppningsvis inte ska göra någon julfantast besviken.

Blossa Glögg Saffran & Apelsin lanseras både som vinglögg på 10% och som alkoholfri variant. Den rekommenderas att serveras uppvärmd på klassiskt glöggvis, gärna tillsammans med en bit ost och apelsinmarmelad. I Blossas egna kanaler återfinns fler serverings- förslag och drinkrecept.

Vinglöggen finns i Systembolagets beställningssortiment från den 25 september och priset är 99 SEK för 750 ml. Artikelnummer är 7416501. Den alkoholfria varianten finns i utvalda matbutiker för rekommenderade 43,90 SEK.

För mer information, vänligen kontakta:

Emelie Eriksson, Senior Brand Manager, Blossa, 070-374 41 96, emelie.eriksson@anora.com

Rebecka Lindberg, Jung Relations,

+46 70 895 29 92, rebecka.lindberg@jungrelations.com