Ny rapport: Yngre bäst på att behålla köpkraft i lågkonjunkturen

Ny rapport: Yngre bäst på att behålla köpkraft i lågkonjunkturen

De flesta svenskar har förlorat köpkraft under lågkonjunkturen, men de med digital vana har lyckats bibehålla sin köpkraft bättre genom att prisjämföra och handla mer till kampanjpris. Detta enligt en ny rapport från HUI Research och svenska Amazon. De som är äldre än 65 år uppger att deras köpkraft minskat mest under föregående år.

Stockholm, 26 juni 2024: Enligt en konsumentundersökning från svenska Amazon har de flesta svenskar upplevt en minskad köpkraft under 2023 delvis på grund av höjda räntor. Vanligaste beteendeförändringen är ökad prisjämförelse (52 %) och att handla mer till rabatterade priser (43 %). Yngre konsumenter har klarat sig bättre genom att e-handla mer och utnyttja digitala erbjudanden.

Emma Hernell, VD för HUI Research, förklarar att digital vana underlättar för att hitta de bästa priserna och erbjudandena online, vilket är avgörande i en tid med ansträngda hushållsbudgetar.

Ett mer digitalt beteende och en större e-handelsvana gör det lättare att göra prisjämförelser och hitta bra erbjudanden. Beteenden och lärdomar som vana e-handelskonsumenter har tagit till sig över tid kommer till nytta när pris blir allt viktigare och hushållsbudgeten mer ansträngd”, säger Emma Hernell, VD för HUI Research.

E-handel före lågprisbutik och second hand
23 procent uppger att de på grund av den sämre konjunkturen ändrat sina shoppingvanor till att e-handla mer än tidigare, vilket är en vanligare åtgärd än att handla mer second hand (17%) eller i lågprisbutiker (16%). Två av tre svenskar uppger dessutom att de sparar pengar i sin hushållsekonomi genom att handla på nätet. Lägre priser har under många år varit en av de främsta drivkrafterna för konsumenter som väljer att handla online, vilket har illustrerats flera gånger i PostNords rapport E-barometern1. Prisnivån tenderar också att vara lägre i e-handeln än i butikshandeln och lågprisbutikerna, vilket noterades i en studie av Prisjakt där 9 av 10 undersökta varor (skönhetsprodukter) var billigare online2. Liknande resultat framkommer i studien från svenska Amazon:

”Vår rapport visar att en majoritet av svenska konsumenter 18-49 år gjorde fler av sina inköp på nätet än tidigare på grund av det försämrade konjunkturläget 2023. I Prisjakts studie var varorna i genomsnitt 30 procent billigare på nätet än i lågprisbutikerna, ett så betydande belopp att en konsument som övergår från butikshandel till e-handel kompenserar för mer än inflationseffekten. Det förklarar delvis varför det är vanligare att e-handla mer än tidigare, istället för att handla i lågprisbutiker eller second hand”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Åldersgruppen 30-49 år utmärker sig som mer frekventa begagnatköpare. Begagnade barnprodukter och leksaker ligger frekvent högt upp på listorna över saker som köps online.

Yngre är bättre på att tillvarata e-handelns priser
Det finns en tydlig åldersrelaterad koppling mellan reducerad köpkraft och ökad e-handel. De yngre konsumentgrupperna är betydligt mer benägna att vända sig till e-handeln för att hitta de mest konkurrenskraftiga priserna. Det är den grupp som i störst utsträckning gör prisjämförelser, nyttjar rabattkoder och hittar erbjudanden. Det är också den grupp som i högst grad lyckats bibehålla sin köpkraft. Enbart 33 procent av 18-29 åringar upplever att deras köpkraft minskade under 2023. Detta till skillnad från de äldsta åldersgrupperna som e-handlar mindre och där 69 procent upplever att deras köpkraft minskat.

”En förklaring är att den äldre gruppen inte har tillgång till de rabatterbjudanden, rabattkoder och attraktiva priser som förekommer på nätet på samma sätt som de yngre grupperna har. De allra yngsta konsumenterna har störst digital vana och det är också bland dem som uppger att de e-handlar mer än tidigare. De har lyckats hitta de attraktiva priser och erbjudanden som går att få online”, säger Emma Hernell.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet.

BCW Stockholm
E-post: amazon.sweden@bcw-global.com

Om rapporten
Rapporten baseras på en webbaserad konsumentenkät med 1 019 svarande respondenter i ett riksrepresentativt urval i Sverige. Respondenterna har svarat på frågor om sina konsumtions- och ehandelsvanor samt hur de har påverkats av den svagare konjunkturen. HUI Research har även genomfört en litteraturstudie av befintlig forskning och baserat på detta estimerat två scenarier för e-handelns prisnivå i en svensk kontext.

Om HUI Research
HUI är sedan 1968 ett oberoende dotterbolag till Svensk Handel. HUI har i årtionden mätt, utrett och arbetat med den svenska detaljhandeln. HUI gör idag ett antal olika index och produkter som i samråd med Svensk Handel och olika branschorganisationer mäter branscher och segment inom detaljhandeln. HUI har även ett nära samarbete med Handelns forskningsinstitut.

Om Amazon
Amazon leds av fyra principer: Starkt fokus på kunden istället för konkurrensen, passion för innovation, engagemgang för företagsoptimering och långtidstänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personliga rekommendationer, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster som Amazon har blivit banbrytande med. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.

Om Amazon

Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.

Amazon Sverige

Presskontakt Presskontakt