Vad är en A-aktie?

Om du handlar med aktier så har du antagligen kommit i kontakt med att det står en bokstav bakom bolagetsaktie. Det kan vara att det står A, B, C eller D bakom bolagsnamnet. Men vad betyder bokstäverna egentligen?

Skillnaderna mellan t ex en A-aktie och en B-aktie handlar om rösträtten i bolaget. Vanligtvis så ger en A-aktie en större rösträtt än en B-aktie och en B-aktie ger än större rösträtt en än C-aktie osv. Vilken aktie man ska köpa beror på om man är ute efter en maktposition i bolaget eller om man bara vill följa utvecklingen på bolaget. Givet att du inte vill ha en maktposition så bör du jämföra priset mellan aktietyperna och sen välja den billigaste om det finns en omsättning i aktien. Ofta är det så att majoriteten av handeln sker i en aktietyp och det kan vara A, B, C eller D. Du ska generellt sätt undvika bokstaven där det köps och säljs väldigt lite aktier då det kan bli problematiskt den dagen du vill sälja aktier (om ingen vill köpa den).