Pressmeddelande

Den politiska majoriteten i Alvesta kommun, dvs. Socialdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Miljöpartiet presenterar idag, 27 maj, förslag till budget för 2009 - 2011

Den budget som presenteras är utvecklingsorienterad och omsluter totalt ca. 1,1 miljard under vart och ett av de tre åren. Investeringsbudgeten är 2009 68 miljoner, 2010 50 miljoner och 2011 28 miljoner.

Trots att budgeten har en expansiv prägel är den ansvarsfull i så motto att man budgeterat att driften skall ge ett överskott på 2 procent årligen.

Det går bra för Alvesta kommun vilket ger utrymme för att vi kan fortsätta att utveckla våra kärnverksamheter, dvs. omsorg, skola och vård. Budgeten är i första hand en satsning på barn och ungdomar, men den är också en fortsatt satsning på kommunens miljöarbete bland annat i form av mer ekologiska livsmedel, men kanske framför allt ett arbete under begreppet "en uthållig kommun" där våra insatser handlar om att kommunens verksamheter skall vara hållbara i det långa perspektivet. Budgeten är också uttryck för en satsning på fortsatt utveckling av kommunen. T ex öppnas nya möjligheter för bostadsbyggande både i Lekaryd och på Spåningslandaområdet. I budgeten finns också en satsning på landsbygdsutveckling bland annat i form av satsningen på Leader Linné.

I driftsbudgeten för 2009 finns ett antal större satsningar under 2009:

Nämnden för Barn & Ungdom får + 4,7 miljoner netto. Detta är satsningar som främst handlar om att kunna ta hand om fler förskolebarn, att klara kvaliteten i skolan samt att skapa  en ny förskoleverksamhet i Vislanda. I satsningen ingår också en fortsatt satsning på ekologiska livsmedel med en 5-procentig uppräkning av livsmedelsanslaget.

Nämnden för Omsorg & Hälsa får inga nya nettopengar i budgeten men genom olika omfördelningar ges utrymme för ett fortsatt arbete med att erbjuda en god omsorg och ett förebyggande hälsoarbete inom kommunens äldre- och handikappomsorg. Livsmedelsanslaget räknas upp med 5 procent för att ge utrymme för en fortsatt satsning på ekologiska livsmedel.

Nämnden för Arbete & Lärande får +4,9 miljoner netto. Detta bedöms vara nödvändiga omställningskostnader för att nämnden skall klara av sina uppdrag vad avser gymnasieskolan, och för en satsning på att minska antalet invånare som är i behov av kommunalt bistånd. I den ökade satsningen ingår också 100.000 kronor till kulturverksamheten, samt en uppräkning av livsmedelsanslaget med 5 procent som ett led i fortsatt satsning på ekologiska livsmedel.

Nämnden för Samhällsplanering får 0,8 miljoner mindre i budgetanslag men tack vare omfördelningar i budgeten skapas utymme för ökade kostnader för kollektivtrafik samt för ökade kostnader för gjorda investeringar.

Kommunstyrelsen får +3,2 miljoner netto. I detta ingår olika satsningar på utvecklingsarbete som t ex kommunens bidrag till Leader Linné samt genomförandet av projektet "En uthållig  kommun". "En uthållig kommun" är ett projekt som initierats av Energimyndigheten och där ett 60-tal kommuner deltar. Målet är att bland annat minska energiförbrukningen i kommunen för att lägga grunden för en hållbar utveckling.

Förutom ovan angivna budgetsiffror får alla verksamheter täckning för ökade lönekostnader.

I 2009 års investeringsbudget finns anslag för:

* VA-ledningar till Lekaryd vilket medger att önskad bebyggelse i och omkring Lekaryd kan genomföras.

* Byggande av Spåningslandavägen. Denna kommer att ge östra Alvesta en ny utfartsmöjlighet mot Växjö utan att behöva korsa järnvägen. Vägen är också första steget för ett nytt bostadsområde. Projektet innehåller också en cykelväg.

* Ny förskola i Vislanda

* Ett genomförande av Olvägenbygget i Vislanda

Under 2010 finns det bland annat anslag för:

* Utbyggnad av simhallen med en varmvattenbassäng och ett vattenlandskap för barn i anslutning till det.

Sammanfattningsvis visar budgeten på den politiska majoritetens vilja att satsa på en positiv utveckling för Alvesta kommun, och på en speciell satsning på barn och ungdomar.

Samtidigt ger budgeten en bild av hur konjunkturkänslig även den kommunala ekonomin är. De prognoser om en konjunkturdämpning som finns antyder att kommunens intäkter i form av skatter och statsbidrag kommer att minska vilket ger mindre utrymme för kommunala satsningar. Därför görs bedömningen att det under 2011 inte kommer finnas något budgetutrymme för expansion utöver löneuppräkningar.

För

Socialdemokraterna, Robert Olesen