Ny förvaltningsorganisation och nya förvaltningschefer i Alvesta kommun!

Det arbete som pågått under hösten med att förändra Alvesta kommuns förvaltningsorganisa-tion så att den är anpassad till den nya politiska organisationen är nu klart. En kort repetition av vad beslutet om ny politisk organisation, som kommunfullmäktige fattade den 20 november 2007, innebar kan vara på sin plats. Då beslöts att inrätta fem nya nämnder: Nämnden för Barn och ungdom Nämnden för Arbete och lärande Nämnden för Omsorg och hälsa Nämnden för Samhällsplanering Nämnden för Myndighetsutövning Arbetet med att anpassa förvaltningsorganisationen till den nya nämndstrukturen har drivits som ett projekt med ett antal delprojekt. Resultatet av projektarbetet har förhandlats med de fackliga organisationerna och vid ett möte den 14 december fastställdes de olika delprojekten och därmed hur den nya förvaltningsorganisationen kommer att se ut från och med 2008-01-01. I korthet innebär förändringen att följande förvaltningar skapas: Förvaltningen för Barn och ungdom Förvaltningen för Arbete och lärande Förvaltningen för Omsorg och hälsa Förvaltningen för Samhällsplanering Dessutom skapas en ny enhet som skall svara för administrativ service och IT inom Kommun-ledningskontoret. Under vecka 51 har också cheferna för de nya förvaltningarna och enheterna utsetts av kom-munchefen Eric Rydén. Samtliga nyutnämnda chefer har tidsbegänsade förordnanden i enlighet med det beslut om chefsförordnanden som fattades av kommunstyrelsens arbetsutskott den 12 november. I beslutet slås det fast att förvaltningschefer och avdelningschefer inom kommunledningskontoret från och med 2008 skall ha tidsbegränsade förordnanden. De personer som är aktuella har en tillsvidareanställning i kommunen i grunden. Förordnandetiden är 2 – 5 år. I samma beslut i KSAU fastställs att också kommunchefen från och med 2008 skall ha ett tidsbegränsat förordnande. För denna tjänst gäller inte LAS varför avgångsvillkoren skall regleras tydligt. I övrigt skall noteras att Förvaltningen för Arbete och lärande får en tillförordnad chef. Detta beror på att tilltänkt chef med hänsyn till sin personliga situation utbett sig längre betänketid. Beslut om tillsättandet av en ordinarie chef för Förvaltningen för Arbete och lärande kommer att ske snarast möjligt under 2008. Följande chefer är utsedda: Förvaltningen för Barn och ungdom – Mats Martinsson, förordnad på två år Förvaltningen för Arbete och lärande – T.f. Monica Ranstad Förvaltningen för Omsorg och hälsa – Annelie Gollungberg, förordnad på två år Förvaltningen för Samhällsplanering – Ulf Arvidsson, förordnad på fyra år Enheten för Administrativ service och IT – Göran Lundahl, förordnad på fyra år Nedan redogörs i korthet för de olika förvaltningarnas ansvarsområden: Förvaltningen för Barn och ungdom Ansvarar för: • Förskola (förskola och familjedaghem mellan 1 – 5 år) • Grundskola (förskoleklass, grundskola 1 – 9 samt skolbarnomsorg) • Modersmålsundervisning (från förskola till och med gymnasium) • Särskola och därmed sammanhängande verksamhet (grundsärskola 1 – 10, Träningsskola 1 – 10, Verksamhetsträning 1 – 4, Skolbarnomsorg, Insatser enligt LSS t.o.m. 20 år eller det år då eleven slutar gymnasiet) • Skolhälsovård • Musikskola (frivillig musikundervisning, musikprofil för gymnasieelever) • Fritidsgårdar (gårdsverksamhet och fältassistent, drogsamordnaruppgifter) • IFO, barn och familj (utredning, stöd och behandling till barn, ungdomar och familjer, insatser och myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen, LVU för barn och ungdomar, vårdnad och umgänge/familjerätt, utredningar avseende ensamkommande flyktingbarn, boende för ensamkommande flyktingbarn Förvaltningen för Arbete och lärande Ansvarar för: • Försörjningsstöd/arbetsmarknadsåtgärder – utredning försörjningsstöd, hushållsekonomisk rådgivning och skuldsanering • Flyktingmottagning, kommunalt flyktingmottagande för vuxna och familjer, introduk-tionsersättning, inriktning arbetslinjen • Sammanhållande integrationsarbete för den kommunala flyktingmottagningen • Gymnasieskola – sex nationella program samt individuella programmet och all studie- och yrkesvägledning • Allbo Lärcenter/vuxenutbildning – gymnasial utbildning på vuxennivå, grundläggande vuxenutbildning, svenska för invandrare, kvalificerad yrkesutbildning, påbyggnadsutbildning och utbildningar som genomförs i samverkan med andra intressenter • Gymnasiesärskola och särvux • Uppdragsutbildning – tillgodoser företags behov av utbildning och fortbildning • Biblioteken i Alvesta, Lönashult, Grimslöv, Vislanda och Moheda samt Bokbussen. • Kultur. Den offentliga kulturverksamheten är specificerad i ett kulturpolitiskt handlingsprogram. Uställningsverksamhet som huvudsakligen bedrivs i stationshuset • Föreningsstöd (ej lokalbokning) Förvaltningen för Omsorg och hälsa Ansvarar för: • Social omsorgsverksamhet för äldre personer, för personer med funktionshinder fr.o.m 21 år, samt för personer med missbruk fr.o.m. 21 år • Kommunal hälso- och sjukvård för personer boende i kommunala särskilda boenden samt deltagare i kommunal daglig verksamhet. Vidare för personer från 0 år och uppåt boende i ordinärt boende enligt gällande avtal med Landstinget Kronoberg Förvaltningen för Samhällsplanering Ansvarar för: • VA • Gator, vägar, parker och grönområden • Gaturenhållning • Anläggningar och Hanaslöv, friluftsbad, Huleviks båthamn, cykelleder • Teknisk/intern service • Trafik • Administration av enskilda vägar • Upplåtelse av torgplats,kolonilotter • Miljöverkstaden • Kart-, GIS- och mätningsverksamhet • Fysisk planering inkl. detalj- och områdesplaner, förhandsbesked (delar utan myndig-hetsutövning) • Strandskyddsdispenser • Luftvårdsfrågor • Naturvårdsåtgärder (naturprojekt, kalkning av vattendrag, sjöar och våtmarker) • Mark och exploatering (MEX), kommunens markförvaltning (skötsel av skogs- och inägomark, arrenden och nyttjanderätter), kommunens köp och försäljning av fastigheter, tillsynsansvar för sjön Åsnen, förvaltningsavtal, Nybygdenarvet • Miljösamordning, energirådgivning, verkställighet miljöfrågor • Bokning av kommunens fritidslokaler Tjänstemän som tillhör förvaltningen arbetar dessutom på delegation från Nämnden för Myn-dighetsutövning med tillstånds- och tillsynsverksamhet inom följande områden: • Plan- och Bygglagen (bygglov, bygganmälan, rivningslov, rivningsanmälan, marklov m.m.) • Förordningen om funktionskontroll av ventilationssystem • Lag om energideklaration • Lag om brandfarliga och explosiva varor • Fysisk planering (exkl. ÖP, endast myndighetsutövning) • Miljöbalken • Hälsoskyddslagen • Djurskyddslagen • Livsmedelslagen • Trafikförordningen • Handläggning av ärenden enligt Lagen om flyttning av fordon i vissa fall • Bostadsanpassning • Färdtjänst • Alkoholtillstånd (handläggs av personal på FAL) • Tobakstillsyn (handläggs av personal på FAL) • Lotteriförordning (handläggs av personal på FAL) För ytterligare information, kontakta: Kommunchef Eric Rydén, tel. 0472 150 20, e-post: eric.ryden@kommun.alvesta.se Mats Martinsson, förv.chef FBU, tel. 0472-151 40, e-post: mats.martinsson@kommun.alvesta.se Monica Ranstad, t.f. förv.chef FAL, tel. 0472-152 19 e-post: monica.ranstad@kommun.alvesta.se Annelie Gollungberg, förv.chef FOH, tel. 0472-154 60, e-post: annelie.gollungberg@kommun.alvesta.se Ulf Arvidsson, förv.chef FSP, tel. 0472-150 80, e-post: ulf.arvidsson@kommun.alvesta.se Göran Lundahl, Chef enheten för Administrativ service och IT, tel. 0472-150 30, e-post: goran.lundahl@kommun.alvesta.se