Alvesta och en femtedel av landets kommuner skriver under avsiktsförklaring med Energimyndigheten – syftet är att skapa ett bättre klimat

Torsdagen den 26 juni 2008 var en viktig dag. Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger och en femtedel av landets kommunstyrelseordföranden undertecknade då en avsiktsförklaring. Det är starten på ett mångårigt samarbete som innebär att man tillsammans tar ett större steg mot en bättre värld, inom ramen för programmet Uthållig kommun.

Det är på den lokala nivån som omställningen av energisystemet faktiskt genomförs. På lokal nivå är kommunen normalt den viktigaste aktören. Den kommunala inverkan på samhällets energianvändning är omfattande. Alla kommuner hanterar energifrågor i sin dagliga verksamhet, i kommunala transporter, i kommunala fastigheter, i kommunala verksamheter samt genom sina relationer med det lokala näringslivet och medborgarna. Kommunen ansvarar även för översiktsplaneringen som sätter ramarna för det framtida samhällets struktur och för hur energin används.

Robert Olesen, kommunalråd i Alvesta kommun, kommenterar samarbetet så här:

"- Vi ser detta som ett viktigt moment i vårt arbete att göra Alvesta till en uthållig kommun. Våra ambitioner inom miljö- och energiområdet är höga och vi har redan nått en bit på vägen. Ett samarbete av den här karaktären ser vi som en möjlighet att nå våra mål ännu snabbare."

Noteras kan att Alvesta kommun är den enda kommunen i Kronobergs län som deltar i samarbetsprojektet Uthållig kommun.

Kommuner som investerar i långsiktigt hållbara lösningar spar både pengar och miljö, vilket i sin tur gör kommunen attraktivare att bo i. Kommunen kan även hjälpa invånare och företag att spara pengar och miljö genom att förändra sin energianvändning. Kommunens ansträngningar att utveckla ett alltmer energi- och miljömedvetet näringsliv kan även skapa jobb och tillväxt när marknaden alltmer efterfrågar uthålliga produkter och tjänster.

"- Energimyndighetens program Uthållig kommun är ett samarbete mellan frivilliga kommuner och en central myndighet", säger Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger. "Programmet utgår från de medverkande kommunernas egna ambitioner att göra det lokala samhället mer uthålligt. Energimyndigheten bidrar med kunskap, information och nätverk som underlättar och effektiviserar kommunernas arbete. Tillsammans skapar parterna bättre förutsättningar att effektivisera energianvändningen och på andra sätt bygga ett uthålligare samhälle."

- "Med dagens energipriser och klimatdebatt ökar kommunernas vilja och förmåga att lyfta upp energifrågorna så att de behandlas som de nyckelfrågor de är", säger Tomas Kåberger. "- Men det kan vara ett hinder att energifrågorna ofta hanteras utspritt i kommunens olika verksamheter. Energimyndigheten stödjer de deltagande kommunernas egna ansträngningar att ta ett helhetsgrepp på frågorna utan att försöka styra eller störa kommunens självbestämmande. Det stora antalet kommuner som väljer att gå in i detta samarbete tyder på att detta är en samarbetsform som har goda förutsättningar att fungera väl."

För ytterligare information, kontakta:

Marita Lorentzon, Miljösamordnare i Alvesta kommun

Tel.: 0472-150 78