"Musik som vet bättre än jag själv" - Ny singel med The Hawkins

The Hawkins släpper singeln "Stones". Singeln är den andra från Arbogabandets kommande album "Silence is a Bomb", ute genom The Sign Records den 4e september på vinyl, CD och digitalt format. "Stones" är en av de första låtarna som skrevs till det nya albumet, och släpps digitalt den 17e Juli.

I Maj släppte The Hawkins singeln och musikvideon "Roomer", det första smakprovet från deras kommande platta. Nu är de tillbaka med ännu en singel som, trots dess längd på ca. 2 minuter och 30 sekunder, innehåller massvis av musikaliskt intressanta sektioner. Johannes Carlsson, gitarrist och sångare i The Hawkins, förklarar dessa:

“Stones var nog den första låten som skrevs till albumet. Jag gick in i skrivandet till denna låt med målet att börja verserna på subdominantparallellen och se var det ledde mig, ty jag aldrig tidigare gjort detta i någon av våra tidigare låtar. Jag är nöjd med resultatet. En annan rolig grej, tycker jag, är hur formen kan kännas tvetydig; att låtens form har en grund i långa verser med sin interna form AAAB. MEN eftersom att B-delen här är längre och har en stabilitet i sig själv så får man också en känsla av att det är en vanlig vers-refräng-form. Jag gillar när jag lyckas göra musik som vet bättre eller mer än jag själv, då känns livet intressant.”

"Stones" släpps digitalt den 17e Juli. Fredagen den 4e September släpps albumet "Silence is a Bomb" på Vinyl, CD och digitalt format.

Förhandsspara "Stones" (Spotify/Apple Music):

The Hawkins:
Johannes Carlsson: Gitarr/sång
Mikael Thunborg: Gitarr/sång
Martin Larsson: Bas/sång
Albin Grill: Trummor/sång

Mer The Hawkins:
Bandcamp

För mer information, lyssningslänkar och förfrågningar, kontakta Valdemar på

• the hawkins

• Västmanland