Motherhood lyfter mom-shaming i nya artikelserien Slutskammat

Motherhood lyfter mom-shaming i nya artikelserien Slutskammat

Majoriteten av alla svenska mammor har någon gång upplevt mom-shaming, visar en ny undersökning från Motherhood, en av Sveriges ledande sajter för mammor. I den nya artikelserien Slutskammat byter redaktionen ut pekpinnarna mot en varm hand och försöker förstå: När känner vi oss skammade? Varifrån kommer mom-shaming och hur tar vi kål på den?

Mer än hälften av alla svenska mammor har någon gång blivit utsatta för mom-shaming visar en ny Novusundersökning. I den nya artikelserien Slutskammat uppmärksammar Motherhood nu ämnet som berör Sveriges mammor varje dag.

– Det finns väl inga som försöker så hårt och så mycket som mammor, men hur vi än gör så gör vi fel. Denna orkan av åsikter, ibland levererade i välmening men lika ofta som dåligt förklädd härskarteknik, påverkar oss enormt. Oavsett tänkt syfte är mom-shaming en riktig brännmanet och med Slutskammat vill vi ge verktyg till både den som utsatts men också till den som skammar. Nu får det vara nog helt enkelt.

Artikelserien är ett resultat av en redaktionell hjärtefråga som drivits av Motherhoods redaktör Lovisa Svedlund. I serien träffar vi allt från gravida bloggaren Sandra Beijer till psykologer, barnmorskor, forskare och mammor.

– Mammaskam sträckte sig så mycket längre än den där ”i all välmening”-kommentaren från en bekant på Instagram, visade det sig. Hur mår de som skammar, och vad gör pekpinnarna med mammors självkänsla och föräldraskap? Det tycker jag alla ska läsa vidare om i Slutskammat, säger Lovisa Svedlund.

Här är de 5 saker mammor oftast skammas för

Majoriteten av svenska mammor (52%) har någon gång blivit utsatta för mom–shaming, visar Novus undersökning. Värst är det för småbarnsmammorna där hela 6 av 10 (61%) mammor blivit skammade i sin roll som mamma. Skammandet rör sådant som ligger nära vår identitet som mamma, och områden som indikerar att mammor förväntas passa in i traditionella kvinnoroller.

På vilket sätt har du blivit skammad i din mammaroll? För att...(flera svar var möjliga)

1. … jag uppfostrar barnen på ett visst sätt (48%)
  2. … jag jobbar heltid (24 %)
  3. … barnen har långa dagar på förskola (22%)
  4. … jag fått kommentarer om min ”mamma”-kropp (19%)
  5. … jag tar hand om mig själv och tillåter mig ha ”egentid” (18%)

Artikelserien pågår under hela oktober och följs under hela månaden upp med nya berättelser från Motherhoods läsare.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Motherhood. Syftet med undersökningen är att få en uppfattning om hur vanligt det är med momshaming bland svenska mammor. Totalt har 302 mammor i åldern 26-64 år intervjuats. Novus metod garanterar att de som svarat på frågorna är ett representativt urval av gruppen vi velat undersöka, det vill säga mammor i Sverige i åldern 26-64 år.

Jennie Sandberg, chefredaktör Motherhood. E-post: jennie.sandberg@aller.com

Sanna Rossäng, redaktionschef Motherhood. E-post: sanna.rossang@aller.com

Lovisa Svedlund, redaktör Motherhood. E-post: lovisa.svedlund@aller.com

Om Motherhood

Motherhood är ett digitalt universum för Sveriges alla mammor där delade erfarenheter och perspektiv ger inspiration, tips och pepp genom hela mammaresan. För mer information: motherhood.se.

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.