Fortinova väljer Akribis ekonomisystem

Fortinova väljer Akribis ekonomisystem

Den växande fastighetskoncernen Fortinova har valt Akribi som sitt nya ekonomisystem. Det var något av en tillfällighet att Fortinova fick upp ögonen för Akribi, men efter att ha fått en demo av systemet kände sig ekonomichefen John Wennevid säker på att det var rätt val för koncernens fortsatta utveckling av ekonomiarbetet.

– Akribi var faktiskt helt okända för oss fram till alldeles nyligen. Då fick vi ett tips om att vi borde kolla in deras system, som uppgavs ha många intressanta funktioner för just fastighetsbranschen. Jag gjorde som jag brukar och lyfte luren för att ta kontakt, och inom ett par dagar hade vi både etablerat en dialog och genomfört en demo, berättar John Wennevid.

Han berättar att Fortinovas ekonomiavdelning lagt mycket tid och energi på manuella arbetsuppgifter i deras nuvarande ekonomisystem, där man nu hoppas att Akribis system ska bidra till att många av de löpande rutinerna kan automatiseras och digitaliseras.
– Vårt mål är att framöver kunna lägga mer tid på avvikelsehantering, uppföljning och analys istället för att utföra återkommande manuella rutinuppgifter.
– Vi tilltalas också av de branschspecifika funktioner för just fastighetsbolag som finns i Akribis ekonomisystem samtidigt som vi känner att det är både användarvänligt och enkelt att använda.

Växande fastighetskoncern
För Akribis del är avtalet med Fortinova ytterligare ett viktigt steg in på den privata fastighetsägarsidan. Fortinova är ett växande fastighetsbolag som är noterat på tillväxtlistan Nasdaq First North Premier. Verksamheten utgår från huvudkontoret i Varberg med förvaltningskontor i Varberg, Göteborg, Uddevalla och Lilla Edet.

För närvarande har koncernen ett fastighetsbestånd värt 2,5 miljarder SEK, och enligt John Wennevid har man avtal om förvärv klara för ytterligare 1,5 miljard SEK. Fokus ligger på bostadsfastigheter, där målet är att minst 80% av beståndet ska vara bostäder.
– Fortinova har som ambition att fortsätta expandera på attraktiva tillväxtorter i västra Sverige. Vår vision är att vara västra Sveriges mest framstående fastighetsbolag på bostadsfastighetsmarknaden.

Om allt går enligt plan ska Fortinova ta klivet över till Akribi från den 1 september.

Foto: Fortinova