Linda Sjödin – vinnare i Åhléns Designtävling

Linda Sjödin är vinnare i Åhléns Designtävling med temat ”Mönster för alla”. Lindas mönster Tivoli utmärkte sig bland över 100 bidrag för sin lekfullhet, humor och glädje. Åhléns Designtävling är ett initiativ från Åhléns för att främja svensk design. ”Jag har skapat en lekfull plats där fantasin får verka fritt”, säger Linda Sjödin själv som går femte och sista året på utbildningen i design vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. – Över 100 mönsterbidrag har skickats in vilket talar för två saker – stort intresse och många talanger. Det känns jätteroligt att ge Linda detta pris eftersom hon har lyckats kombinera lekfullhet, humor och glädje, säger Anna Stensland, designchef på Åhléns Hem. – Utvecklingen inom design är viktig för Åhléns. Ständig förnyelse är ett av Åhléns kännetecken. Därför söker vi alltid efter nya idéer och tillfällen att inspirera nya förmågor, säger Åhléns VD Bjarne Mumm. Motiveringen till förstaplatsen lyder: ”Linda har skapat mönster för heminredning som får betraktaren att vilja gå på upptäcktsfärd. Mönstret heter Tivoli och är fyllt av detaljrikedom och färger som väcker minnen, sprider glädje och är nyskapande i vår tid. Mönstret är anpassat i antal färger och storlek för de olika produkter det är placerat på.” Linda Sjödin, uppvuxen i Gävle och med två stora intressen i livet, design och äventyr. Läs mer om Linda och följ hennes resa mot förstaplatsen i Åhléns Designtävling – från idé och produktion till färdig produkt (inklusive nedladdningsbara bilder på produkterna) – på www.ahlens.com/press (användarnamn: sverigepress, lösenord: ahlens). Tivoli kommer att finnas på metervara, bäddset och kuddar på Åhléns från vecka 49. Ett hedersomnämnande får också Daniela Roghe som har formgivit ett nytt tårtpapper av specialbehandlat textilmaterial. Juryn har bestått av: Ewa Kumlin – VD Svensk Form, Per B Sundberg – formgivare Orrefors, Christer Lindarw – artist, Kristen Callingaard – affärsområdeschef Åhléns Hem, Anna Stensland – designchef Åhléns Hem, Ingrid Eriksdotter – inköpare Åhléns Hem, Karin Steen – formgivare Åhléns Hem. För ytterligare information, kontakta: Bjarne Mumm, VD, tel 08-402 80 50 / 070-342 92 99 Monica Hultgren, Pressinformation, tel 08-402 81 04 / 070-556 45 83 Anna Stensland, Designchef Hem, tel 08-402 81 17 / 070-292 39 22 Maria Andersson, Presskontakt/utlåning av prover, tel 08-402 8123 Linda Sjödin, designer, tel 0706-35 17 45 Om Åhléns Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns AB driver idag 76 varuhus, 22 hembutiker, varav 18 i Norge samt butikskedjan Kicks med 79 butiker och Lagerhaus med nio butiker. Den totala omsättningen för Åhléns AB 2004 var ca 4,6 miljarder kronor exklusive moms. Bjarne Mumm är VD för Åhléns AB, som ingår i Axel Johnson Gruppen. www.ahlens.com

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 50 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter ca 4,7 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Ayad Al-Saffar är huvudägare och vd för Åhléns. www.ahlens.se