Guldälgen 2009 hittar olyckan snabbt och enkelt

Älgjakten började igår i norra Sverige och vi står nu inför årets mest viltolycksdrabbade period. För att minska antalet viltolyckor har trafiksäkerhetspriset Guldälgen instiftats och delas årligen ut vid denna tidpunkt. Priset delas ut till den person, företag eller myndighet som bidragit till att sprida kunskap om viltolyckor eller tagit fram innovationer eller idéer som förhindrar viltolyckor.
- Guldälgen är ett bra exempel på hur man kan lyfta fram goda idéer som kan hjälpa till i arbetet för en säkrare trafikmiljö, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Transportstyrelsen

För att kunna planera förebyggande åtgärder och bedriva viltolycksforskning behövs en säker platsangivelse när viltolyckan rapporteras in till Polisen. Idag är anmälningsmaterialet nästintill värdelöst ur forsknings- och planeringssynpunkt.
- För att kunna förebygga olyckor som beror på vägmiljön, är det en klar fördel att känna till olyckans exakta position för att studera samband och föreslå förbättringar, menar Anders Kullgren forskningschef på Folksam

Denna brist vill årets Guldälg-vinnare, Urban Östman, råda bot på. Han är initiativtagare till ett positioneringssystem som är lika enkelt som effektivt. Med hjälp av att klistra fast ett nummer på varje svart-vit reflexstolpe vid vägrenen kan man bestämma olycksplatsen med mindre än 50 meters felmarginal. Stolparnas nummer är registrerade med exakta koordinater i ett datorsystem, vilket gör att man får en säker platsangivelse när numret på reflexstolpen närmast olycksplatsen anges vid anmälan. Detta system skulle även kunna vara behjälpligt vid andra trafikolyckor där räddningstjänsten behöver snabb och exakt position för olycksplatsen.

Älgskadefondsföreningen är en ideell, rikstäckande förening som sedan 1973 verkat för att minska antalet viltolyckor. Föreningen är Sveriges största oberoende aktör inom vilt och trafiksäkerhet. Verksamheten inriktar sig på att informera allmänheten om viltolycksrisken samt att påverka berörda aktörer för att förebygga viltolyckor. Föreningen har mer än 80 000 medlemmar från Smygehuk till Haparanda.

För vidare information:

Andreas Lindfors, informatör