Arne Cesar hade änglavakt när han kolliderade med en älg.

Änglavakt

På fredagkvällen den 17:e maj är Arne Cesar på väg hem till sin gård i Follsebo i Småland efter en lång dag. Klockan är ca 21.30 och Arne sitter och funderar på dagens innehåll, kör lite under hastighetsbegränsningen på 80-vägen, kanske i 65 - 70 km/h.

Plötsligt smäller det utanför Långasjö, på väg 120. Arne hinner inte reagera, en älgko har kommit upp framför bilen, över framrutan och panoramataket. Allt är bara glassplitter, älgmage, älghår och kaos.

Som ett mirakel kan Arne gå ur bilvraket och själv ringa 112. Det kommer någon bil, markägaren dyker också upp. Älgen ligger död vid sidan.

Bärgaren som kommer till platsen säger att han aldrig sett någon klara sig i en så demolerad bil. Krockkudden har inte löst ut alls och panoramataket har liksom rutorna exploderat. Bärgaren påtalar också vikten av att ha en bra bil. A-stolparna på Arnes bil har hållit emot ganska bra. Dock är det så att en älg som kommer i rutan finns det ingen bil som kan stå emot. Skyddsjägaren kommer till platsen, han berättar att detta är hans sjunde uppdrag samma vecka med eftersök efter trafikolycka. Bara i det område han har. Denna tid på året när många tyvärr tror att faran inte är så stor. Man glömmer bort att det är en tid med mycket aktivitet i skogen.

Jag träffar Arne på hans gård där han både bor och arbetar. Han har en verksamhet som säljer vackra stora krukor till hem och trädgård tillsammans med lite annat. En känd verksamhet som har kunder över nästan hela Sverige och i Danmark. Med ödmjukhet berättar Arne hur tacksam han är över att ha överlevt utan minsta skråma och kunnat åka hem och fortsätta ta emot sina kunder och leva som vanligt. Bilderna talar för sig, hur kunde han klara sig så lindrigt?

Arnes verksamhet @cesarstradgård är ett populärt utflyktsmål och ingår även i en runda i Småland som heter 122:an där flera hantverkare mm har gått ihop och samarbetar, ett semestertips.

Vi är tacksamma över att få ta del av Arnes berättelse och hans bilder och önskar honom ett fortsatt härligt liv fyllt av livskvalitet.

Kategorier

Älgskadefondsföreningen är en ideell, rikstäckande förening som bildades 1973. Vi sprider kunskap och information om och medverkar till åtgärder för att förhindra viltolyckor.

Vi ger ekonomisk hjälp till medlemmar vid kollision inträffad i något av de nordiska länderna med djur enligt Jaktförordningen § 40 (älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, lo, järv, mufflonfår, utter och örn) samt ren.

Satu Korte-Johansson

Presskontakt Kommunikatör 0474-773953
Annika Mazetti

Presskontakt Verksamhetsledare 0474-773951