Vildsvinen kommer allt närmare människans närområden.

Vildsvinen kan dyka upp i städer

Vildsvinens utbredning och sökande efter mat för djuren allt närmare människans domäner. Tom Arnbom naturvårdsexpert bosatt utanför Stockholm tror att vi i framtiden kan konfronteras med dem i våra städer.
Redan idag råder det stora problem med vildsvin som bökar upp parker i bland annat i vårt grannland Tyskland och huvudstaden Berlin och förorsakar där skador för hundratusentals kronor.
– Jag tycker det är för många vildsvin inte minst i södra Sverige, både vad det gäller jordbruksskador men också de skador djuren förorsakar i trafiken. Jag tittade en gång på de materiella kostnaderna vid en vildsvinsrock och då visar det sig att en olycka med vildsvin i snitt kostar mer än en kollision med älg då vildsvinen slår sönder motorn och motorhuven, så jag tror vildsvinen har drivit upp försäkringspremierna, säger Tom Arnbom.

I mötet med vildsvin ser naturvårdsexperten som själv är hundägare att man bör iaktta stor försiktighet.
Det kan uppstå en situation då det är en sugga som vill försvara sina kultingar. Även för den som inte har
något husdjur med sig, menar han att man som vid möten med alla större djur att man om möjligt bör
backa och gå undan. Han upplever också djuren som sociala individer med en hög intelligensnivå.
– Det är oförutsägbara djur. Jag har själv haft vildsvin springandes framför bilen och då jag har stannat
och bilen står stilla har de med full fart sprungit in i bilen. Man får inse när det handlar om stora vildsvin
med deras kompakta kroppsbyggnad att det är små ”stridsvagnar” som springer omkring. Handlar det om
skadade djur är det bara att kalla på jägare direkt.

Oro för utbredning
Djurens utbredning allt närmare mänsklig miljö ser naturvårdsexperten med oro på då det inte är av godo
att ha orädda djur in på husknuten. Vilda djur ska vara just vilda och inte vara en för nära del av vår tillvaro.

Han ser också åtelplatser som placeras ut på olika ställen i landet som ett problem då detta gynnar populationen.
– Jag är inte på något sätt mot jakt men ibland är logiken lite haltande i att andra ska betala för det man
själva förorsakat. Många vildsvin kommer från hägn och då inte bara vildsvin utan även hjortdjur och mufflonfår.
Det faktum att människan genom sina handlingar påverkar balansen i naturen, djurslag som varit borta
från den svenska faunan sedan hundratals år, ser Tom Arnbom som en dålig idé på våra breddgrader.
– Det funkar säkert bra med återinförande av utrotade arter i Mellaneuropa, men i Sverige är det
ett problem då mycket mark är privatägd och det är inte säkert att markägarna vill att deras marker blir
till något annat. Jag tänker till exempel på att släppa ut visenter och som i Småland att släppa ut vildrenar
och de problem det också skulle innebära för trafiken.

Vildsvinen kommer vi att ha fortsatta problem med om man inte tar tag i problemet och skjuter betydligt fler
vildsvin är idag, säger Tom Arnbom.

Text: Carl-Magnus Wennerholm

Vildsvin FAKTA

Latinskt namn: Sus scrofa

Ordning: Partåiga hovdjur

Familj: Svindjur

Vikt: Hanar 200 kg, honor 70-140 kg

Dräktighetstid: 3,5-4 månader

Föda: Allätare

Livslängd: 10-15 år

Invandrade till Sverige för cirka 11 000 år sedan.

Kan komma upp i 50 kilometer i timmen, men rör sig

oftast långsamt.

Lever i grupper med suggor, gyltor, fjollingar och kultingar.

Ledarsuggan lär sin avkomma ett socialt och funktionellt

beteende.

Flest kultingar föds från januari till april.

Källor: Skånes djurpark, Länsstyrelsen.

Fler intressanta artiklar hittar du i vår medlemstidning Tänk Vilt.