Kommuniké från extra bolagsstämma

Kommuniké angående beslut från extra bolagsstämma i Accelerator Nordic AB (publ)

Vid extra bolagsstämma i Accelerator Nordic AB (publ) den 19 november 2009 fattades följande beslut:

Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av B-aktier på tidigare meddelade villkor (se nedan), varvid bolagets befintliga aktieägare äger företrädesrätt till teckning av högst 13201927 B-aktier.

De huvudsakliga villkoren för emissionen är kortfattat följande. De aktieägare som på avstämningsdagen för rätt till deltagande i emissionen är registrerade som ägare i bolaget får en (1) teckningsrätt för varje på avstämningsdagen innehavd aktie, oavsett aktieslag. För att, med stöd av sådan teckningsrätt, få teckna en (1) ny B-aktie krävs fem (5) teckningsrätter.

Teckning av aktier kan även ske utan stöd av teckningsrätt. För det fall att inte samtliga aktier tecknas med stöd av teckningsrätter skall styrelsen besluta om tilldelning, inom ramen för emissionens högsta belopp, till de som tecknat sig utan teckningsrätter enligt de fördelningsgrunder som har fastställts som en del av emissionsbeslutet.

Emissionskursen uppgår till 1,90 kronor per aktie. Genom emissionen kan aktiekapitalet ökas med högst 13201927 kronor. Accelerator beräknas genom emissionen tillföras cirka 25 miljoner kronor.

Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen med företrädesrätt är den 26 november 2009. Teckning med företrädesrätt skall ske genom betalning av emissionslikvid under perioden från och med den 1 december 2009 till och med den 15 december 2009. Teckning utan företrädesrätt skall ske på särskild teckningslista under motsvarande tid som angivits ovan. Teckning av emissionsgaranter (se nedan) enligt särskilt garantiåtagande skall ske från och med den 1 december 2009 till och med den 22 december 2009.

Accelerators större aktieägare som tillsammans innehar cirka 43,25 procent av röster och kapital i bolaget har ingått förbindelse att teckna sin andel av kapitalanskaffningen. Härutöver garanterar de större aktieägarna Staffan Persson (styrelseordförande) och Peter Lindell (styrelseledamot) genom sina respektive bolag Zimbrine Holding B.V. och Berinor B.V., mot en ersättning om tre procent av det belopp som respektive garant har åtagit sig att teckna utöver sin pro rata-andel, resterande del av kapitalanskaffningen upp till cirka 25 miljoner kronor, vilket innebär att kapitalanskaffningen i sin helhet är garanterad.

För ytterligare information se www.acceleratorab.se eller kontakta VD Andreas Bunge på +46 70824 25 25

• aktietorget

Accelerator Nordic AB är en koncern med aktivt ägande i ett antal utvecklingsintensiva svenska företag med produkter inom BioPharma och Medicinsk Teknik. Accelerators bolag har en exponering mot stora tillväxtmarknader så som cancerterapi, kardiologi, bilddiagnostik samt drug delivery för ben- och dentala implantat. De första produkterna är på väg ut på marknaden och det finns tre produkter i klinisk fas. Accelerator Nordic AB är noterat på Aktietorget.