Framgångsrik pilotstudie med tandimplantat

2 mars 2009

Framgångsrik pilotstudie med tandimplantat

AddBIOs medgrundare presenterar framgångsrik klinisk pilotstudie på ortopedisk forskningskonferens i USA.

AddBIOs medgrundare professor Per Aspenberg presenterar resultat från en klinisk pilotstudie med AddBIO:s Skruvcoat-teknik på Orthopedic Researchs Societys årliga konferens, i Las Vegas, USA. I studien har professor Aspenberg och hans medarbetare visat att dentala implantat behandlade med Skruvcoat-tekniken har en bättre stabilitet i käkbenet än övriga, obehandlade, implantat efter sex månader. Detta är den första studien i världen, där implantat i ben försetts med ett läkemedel på ytan, med avsikt att förbättra inläkningen.

- Stabilitet är en viktig parameter för implantatens funktion, och resultaten är lovande. Vi fortsätter nu med en blindad, randomiserad, studie på ett större antal patienter, säger professor Aspenberg.

Skruvcoat förbättrar den tidiga stabiliteten hos benimplantat och stärker benet runt implantatet på lång sikt. Detta gör att tandimplantat kan belastas tidigare, ortopediska implantat håller längre samt att skruvar som används vid benbrott sitter bättre.

- Detta är de första resultaten där Skruvcoat-behandlade implantat har använts i patienter och resultaten är ett viktigt steg för bolaget. Det är mycket uppmuntrande, då vi just nu planerar för kliniska studier på flera indikationer, säger Trine Vikinge, VD för AddBIO.

- Förbättrad infästning och stabilitet minskar besvären för patienten och reducerar kostnader för revisioner och komplikationer för vårdsystemet. Potentialen för AddBIO:s Skruvcoat-teknik är stor inom dentalområdet så väl som inom ortopedin, avslutar Trine Vikinge.

För ytterligare information kontakta Trine Vikinge på telefon +46702 94 31 25

AddBIO AB utvecklar produkter baserade på platformsteknologier för lokal leverans av läkemedel från implantat. Första produkten som utvecklas är Skruvcoat, en beläggning som ger starkare ben runt implantaten genom lokal frisättning av bifosfonater. Produkter för användning inom rekonstruktionsortopedi, dvs konstgjorda knä och höftleder, är under utveckling, likasom produkter som ska förbättra prognosen för ryggradsimplantat.

För vidare information, besök www.addbio.se

Accelerator Nordic AB är en koncern med aktivt ägande i ett antal utvecklingsintensiva svenska företag inom BioPharma och Medicinsk Teknik. Accelerators bolag har en exponering mot stora marknader så som onkologi (cancerterapi), bilddiagnostik samt ortopedi. Accelerators affärsmodell är att licensiera ut eller sälja projekt. Accelerator fokuserar på projekt i verifieringsfas med produkter där det finns en tydlig marknad och stora industriella partners. Accelerator Nordic AB är noterat på Aktietorget.

För vidare information, besök www.acceleratorab.se

• aktietorget
  • ortopedi