Accelerator satsar ytterligare i AddBIO

Accelerator har förvärvat ytterligare 12 procent av aktierna i dotterbolaget AddBIO AB genom deltagande i en nyemission. Efter emissionen har Accelerator en ägarandel som motsvarar cirka 63 procent av röster och kapital.

- AddBIO har gjort framsteg och har nu ett "proof-of-concept" för sin produkt. Accelerator har nu möjligheten att ytterligare öka ägandet i detta lovande bolag, säger Andreas Bunge, VD för Accelerator.

AddBIOs medgrundare professor Per Aspenberg presenterade tidigare i år lovande resultat från en klinisk pilotstudie på dentalpatienter med AddBIO:s Skruvcoat-teknik på Orthopedic Researchs Societys årliga konferens, i Las Vegas, USA. Under slutet av året kommer studier på fixationspinnar att inledas. Resultaten från dessa patientstudier är avsedda att användas som underlag för att få bolagets produkt godkända för marknadsföring och försäljning.

För ytterligare information kontakta Andreas Bunge på +46 70 8 24 25 25

Accelerator Nordic AB är en koncern med aktivt ägande i ett antal utvecklingsintensiva svenska företag med produkter inom BioPharma och Medicinsk Teknik. Accelerators bolag har en exponering mot stora tillväxtmarknader så som cancerterapi, kardiologi, bilddiagnostik samt drug delivery för ben- och dentala implantat. De första produkterna är på väg ut på marknaden och det tre produkter är i klinisk fas. Accelerator Nordic AB är noterat på Aktietorget.

För vidare information, besök www.acceleratorab.se

AddBIO AB utvecklar och kommersialiserar produkter baserade på den patenterade DOSA teknologin, med vilken man kan åstadkomma lokal leverans av läkemedel från implantat.

Skruvcoat är AddBIOs första produkt. Produkten kan användas på bl.a. tandimplantat, skruvar och fixeringspinnar för frakturfixering, samt för knä- och höftproteser. Starkare ben runt implantaten ger bättre funktion och lägre komplikationsrisk, vilket ger en bättre vårdekonomi. Den underliggande ortopediska marknaden uppgår till cirka 30 miljarder dollar/år.

För vidare information, besök www.addbio.se