Ny singel fra Chris Holsten

Ny singel fra Chris Holsten

Etter massiv suksess med debutalbumet «Bak en fasade», er Chris Holsten i dag aktuell med en ny utgivelse. På låten Rekk opp hånda er han like ærlig som før, men artisten viser samtidig en mer brutal side han holdt tilbake på debuten.

Jeg trengte å skrive denne låta. Jeg våknet opp en morgen og var lei og sinna, og ville ventilere kaoset i hodet. Jeg har masse å skrive om, men det koster å dykke ned og jeg kvier meg ofte til det, sier artisten og låtskriveren fra Lillestrøm.

Chris gikk i studio og nærmest skreik ut strofene fra refrenget, uten å ha skrevet noe på forhånd. Han forteller at det er veldig få låter som sitter med en gang, men at det føltes som Rekk opp hånda kom helt av seg selv.

Den er veldig direkte. Den handler åpenbart om å ha en jævel inni hodet som man ikke får ut, og det er noe jeg har slitt lenge med.

De siste årene har vært omveltende for Holsten, som slo gjennom med engelskspråklig pop i 2017. Han tok en helomvending og begynte å skrive på norsk da han ga ut «Hvis verden» med Frida Ånnevik i 2020. Singelen mottok Spellemann for Årets låt i 2020, og Holsten fikk bekreftelsen han trengte for å dykke dypere ned i sitt tekstlige univers.

Han slapp «Bak en fasade» i to deler i 2021 og 2022, og singler som «Smilet i ditt eget speil» og «Bare når det regner» gjorde ham til en av Norges mest populære artister.

«Bak en fasade» har så langt strømmet 80 millioner ganger (3x platina), og singlene «Smilet i ditt eget speil», «For evig» og «Slå hjerte, slå» nådde alle førsteplass på radiolista. Holsten mottok prisene Årets Låt og Årets Artist under P3 Gull og Musikkforleggerprisen for Årets Verk og Årets låt med «Smilet i ditt eget speil» i 2022. Singelen har så langt solgt til 8x platina med 30 millioner strømminger. Etter en intensiv turnérunde over hele landet, avsluttet han 2022 med å fylle Oslo Spektrum for første gang.

Holsten forteller at han følte på presset da han gikk i studio for å følge opp suksessen på nyåret. Samtidig som det var en lettelse at Rekk opp hånda kom så umiddelbart, var det først og fremst en låt han måtte få ut av systemet. Hvis man lytter til teksten forstår man fort at han ikke holder noe tilbake. Selv beskriver han singelen som ventileringsterapi og mener den har noe å melde rent tekstlig.

– Det å høre at andre sliter med det samme, er den beste terapien man kan få. Hvis låta kan fungere som trøst for noen er det fint, sier Holsten og forteller at drømmen er å se publikum rekke opp hendene når han spiller den live fordi de kjenner seg igjen i den.

Chris Holsten spiller på en rekke festivaler i sommer, og besøker blant annet Jugendfest i Ålesund, Festningen Festival i Trondheim og OverOslo. Rekk opp hånda utgis i dag, 12.mai, via Warner Music Norway.