Gå videre til innhold
FERIEAPOTEK: Har du forberedt deg, og tatt med ditt eget lille «ferieapotek» i bagasjen kan det potensielt redde sommerferien! Foto: Vitusapotek

Redd sommerferien med «ferieapotek» i kofferten!

For mange handler sommeren om sol og bading, men det er også sesong for magetrøbbel, solbrenthet og insektbitt. Har du forberedt deg, og tatt med ditt eget lille «ferieapotek» i bagasjen kan det potensielt redde sommerferien!

Farmasøyt hos Vitusapotek, Madeleine Nygård Stokvik, forteller at selv om sommeren har mindre sykdom enn høst og vinter, så er det likevel en del sykdommer og plager som slår til i sommerferien.

- Enkelte virus og bakterier trives bedre i varmen, mange får allergi, og er vi på ferie i utlandet utsettes vi for bakterier og insekter vi ikke er vant med og kan reagere på. Men, har man forberedt seg og har med et lite «ferieapotek» i bagasjen kan det redde ferien! Sier Madeleine.

Her er farmasøytens beste tips til hva som er lurt å ha med i ferieapoteket:

Solkrem: Vi anbefaler minimum solfaktor 30 på kroppen og 50 i ansiktet, og sørg for å smøre deg regelmessig.

Smertestillende, febernedsettende og febertermometer: Alltid smart å ha med når du er på ferie, og ved mistanke om feber er det nyttig å ha en febermåler tilgjengelig.

Sårbehandling: Det er lurt å pakke med seg sårbehandling som sårsalve, desinfisering, plaster og kompresser i ulike størrelser. Gnagsårplaster er også greit å ha med seg hvis du planlegger en ferie med mye gåing.

Insektmidler: Myggmiddel, kløestillende krem, lokalbedøvende krem og flåttfjerner.

Midler mot magetrøbbel: Midler mot diaré og forstoppelse er lurt å ha med på ferie. Og ved diare og oppkast er det viktig å passe på at man får i seg tilstrekkelig væske, derfor kan væskeerstatning også være lurt.

Medisiner: Ta med nok medisiner for hele oppholdet og pakk disse i håndbagasjen dersom du skal fly! Noen legemidler tåler ikke kulden som kan oppstå i lasterommet på flyet.

Har du spørsmål eller trenger du hjelp? Kom innom Vitusapotek så får du hjelp!

Kategorier

Vitusapotek er en landsdekkende apotekkjede med over 300 apotek og flere enn 2500 medarbeidere som liker å bruke sine faglige kunnskaper. Å yte den nødvendige hjelpen, enten det er å bidra til å lege sykdom, forebygge helseproblemer eller øke det personlige velværet byr på varierte og spennende utfordringer både faglig og menneskelig.

Vår oppgave er å dele av vår kunnskap og bevise at vårt kundeløfte – vi vet – ikke bare er fine ord, men et reelt løfte til kundene våre.

Vitusapotek leverer også legemidler pakket i multidose, øvrige legemidler, apotekvarer, og tjenester til mer enn 100 norske kommuner, helseforetak, farmasøytisk industri og private klinikker.

Nina Sørlie Nilssen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 47613290