Slik kan din internettilkoblede bil bli utsatt for cyberangrep

Slik kan din internettilkoblede bil bli utsatt for cyberangrep

IT-sikkerhetsselskapet Trend Micro presenterte nylig en omfattende studie om sikkerheten til biler som er tilkoblet internett. Der kommer det frem flere scenarier hvor bilførere kan oppleve cyberangrep under bilturen.

Frem mot 2022 forventes det å bli solgt mer enn 125 millioner personbiler som er tilkoblet internett. Veksten forventes å øke etter hvert som vi nærmer oss den dagen hvor bilene er i stand til å kjøre helt av seg selv.

Omfattende og komplekst økosystem
Fremveksten av biler som er tilkoblet internett vil skape et komplekst økosystem som vil bestå av blant annet skytjenester, avanserte sensorer, kameraer, kunstig intelligens og 5G som vil gjøre det mulig å overlate bilturen til teknologien. Summen av all teknologi som disse bilene vil være utstyrt med, utgjør en angrepsflate som består av potensielt millioner av endepunkter og forbrukere.

Rapporten tar for seg omfanget av cybersikkerhetsrisikoen, hvor forskerne evaluerte 29 forskjellige angrepsscenarier fra den virkelige verden i henhold til DREAD-trusselmodellen for kvalitativ risikoanalyse.

De potensielle cyberangrepene inkluderer blant annet;

• DDoS-angrep rettet mot intelligente transportsystemer (ITS) kan overvelde bilkommunikasjonssystemer og utgjøre en høy risiko.
  • Eksponerte og sårbare bilsystemer som er tilkoblet internett kan enkelt oppdages, og dermed bli utsatt for misbruk.
  • Nærmere 20 prosent av alle undersøkte angrepsvektorer hadde høy risiko. Og disse krever begrenset kunnskap om tilkoblet bilteknologi for å gjennomføre et vellykket cyberangrep.

Mange muligheter for cyberkriminelle
Forskningen viser at det er mange muligheter for cyberkriminelle som ønsker å angripe og misbruke internettilkoblede biler, selv om sannsynligheten for et angrep er begrenset så langt. Årsaken til det er at de kriminelle enn så lenge ikke har funnet pålitelige måter å tjene penger på å angripe biler. Men etter hvert som industrien utvikler seg, vil det dukke opp flere muligheter for cyberkriminelle, hacktivister, terrorister, nasjonalstater, innsidere, samt skruppelløse operatører å tjene penger eller utføre sabotasje.

- Nye forskrifter fra FN vil kreve at alle internettilkoblede biler skal være utstyrt med tilstrekkelig cybersikkerhet. I tillegg er ny ISO-standard på vei. Nå som vi akselererer mot en tilkoblet og autonom bilopplevelse, er det avgjørende at samtlige relevante interessenter i bransjen raskt identifiserer og adresserer alle potensielle cyberrisikoer, advarer kommunikasjonssjef Karianne Myrvold i Trend Micro.

For å redusere risikoene som blir fremlagt i rapporten, må sikkerheten i tilkoblede biler utformes med et integrert perspektiv rettet mot alle kritiske områder.

Klikk her for å lese mer om rapporten og Trend Micro sine råd for en sikker fremtid for internettilkoblede og autonome biler.

Dread er en forkortelse for Denial, Rejection, Expectation, Acceptance og Dependency, og er en del av et system for risikovurdering av datasikkerhetstrusler.

Trend Micro Incorporated er en global leder innen løsninger for sikkerhet på nett, som bidrar til en tryggere verden for utveksling av digital informasjon. Trend Micros nyskapende løsninger er utviklet for å tilby forbrukere, virksomheter og myndigheter sikkerhet til alle internett-tilkoblede enheter.

Samtlige produkter fungerer sammen for å dele trusselinformasjon og gir et tilkoblet trusselforsvar med sentralisert synlighet og kontroll, noe som resulterer i bedre og raskere beskyttelse.Trend Micro har over 5000 ansatte i over 50 land samt verdens mest avanserte globale trusselinformasjon. Trend Micro gir organisasjoner muligheten til sikre overgangen til nettskyen.

For mer informasjon kan du gå til www.trendmicro.no eller følge oss på @TrendMicroNO på Twitter.