Industri 4.0: Digitaliseringen av industrisektoren i Norge krever nye sikkerhetsløsninger for å beskytte forretningskritiske prosesser mot hackere

Den tradisjonelle norske industrien bidrar i stor grad til verdiskaping, produktivitet og inntekter til den norske økonomien. I likhet med andre bransjer, må også industrien omfavne digital transformasjon for å drive kostnad- og energieffektivt, samtidig som digitaliseringen tilrettelegges for økt produktivitet og vekst.

Milliarder av «ting» kobles til internett
Tingenes internett (IoT – Internet of Things) er en stor driver i den fjerde industrielle revolusjonen. Formålet er å akselerere konvergensen mellom den fysiske og virtuelle verden, men også mellom de klassiske siloene som eksisterer mellom IT- og operasjonell-teknologi.

- Markedet for industriell IoT er estimert til å overstige 200 milliarder dollar innen 2021, etter hvert som et titalls milliarder av enheter tilkobles internett globalt. Mange av disse enhetene vil bli brukt i svært komplekse produksjonsprosesser utviklet for å lage alt fra biler, båter, fly og forbruksvarer, sier kommunikasjonssjef i Trend Micro, Karianne Myrvold

Derimot har denne digitale revolusjonen også åpnet dørene for helt nye farer og trusler. Tidligere adskilte og proprietære teknologier bringes over til internett, og utsettes dermed for eksterne hackere. Gartner anslår at det vil være omkring 50 milliarder enheter tilkoblet internett i 2021.

- Selv om bare en brøkdel av de 50 milliarder enheter som er tilkoblet internett, kommer fra industrien (Industriall IoT), vil den kraftige veksten føre til en sterk økning av antall sikkerhetshendelser. Ikke minst med tanke på at mange av disse enhetene vil bli brukt i virksomhetskritiske prosesser, og således være attraktive mål for hackere, forklarer Myrvold.

Industrielle kontrollsystemer er sårbare
Fra 2017 til 2018 økte antall rapporterte sårbarheter i industrielle kontrollsystemer med 224 prosent. Tradisjonelle sikkerhetsløsninger er ikke utviklet for å sikre slike miljøer, og derfor lanserer IT-sikkerhetsselskapet Trend Micro to nye sikkerhetsløsninger spesielt tiltenkt den internett-tilkoblede industrien. Løsningene vil gi forbedret synlighet og beskyttelse for eksponerte industrielle kontrollsystemer og vil redusere den økende risikoen for cyber-angrep mot forretningskritiske prosesser.

- Behovet for å bygge og utvide internet-tilkoblede industrimiljøer er stort. Samtidig er sikkerhetsutfordringene helt annerledes. Våre nye sikkerhetsløsninger er spesielt utviklet for industri 4.0, og har Trend Micros 30 år lange erfaring fra det globale IT-sikkerhetslandskapet i ryggen, sier Myrvold.

Sterk beskyttelse av industri 4.0

De nye løsningene er industri-brannmuren EdgeFire og innbruddsbeskyttelsen (Intrusion Prevention System) EdgeIPS, som vil bidra til å begrense eksponeringen av utrygge kommunikasjonskanaler, samt beskytte mot utnyttelse av åpne sårbarheter. OT Defense Console gir også synlighet over operasjonell teknologi som er tilkoblet internett. Konsollen kobles til brannmuren og innbruddsbeskyttelsen for å hjelpe IT-avdelinger med å identifisere hovedårsaken til angrepene.

I tillegg til de nye løsningene, har Trend Micro oppdatert to eksisterende produkter for å optimalisere integrasjonen med de nye løsningene. Den første, Trend Micro Safe Lock TXOne, forhindrer skadelig programvare og uautoriserte programmer i å kjøre i operativsystemer som Windows og Linux. Trend Micro Portable Security 3 får også en oppdatering, for enkelt å fikse skadelige kodeinfeksjoner i industrielle kontrollsystemer.

For mer informasjon om Trend Micros sikkerhetsløsninger for industri 4.0, klikk her.

Trend Micro Incorporated er en global leder innen løsninger for sikkerhet på nett, som bidrar til en tryggere verden for utveksling av digital informasjon. Trend Micros nyskapende løsninger er utviklet for å tilby forbrukere, virksomheter og myndigheter sikkerhet til alle internett-tilkoblede enheter.

Samtlige produkter fungerer sammen for å dele trusselinformasjon og gir et tilkoblet trusselforsvar med sentralisert synlighet og kontroll, noe som resulterer i bedre og raskere beskyttelse.Trend Micro har over 5000 ansatte i over 50 land samt verdens mest avanserte globale trusselinformasjon. Trend Micro gir organisasjoner muligheten til sikre overgangen til nettskyen.

For mer informasjon kan du gå til www.trendmicro.no eller følge oss på @TrendMicroNO på Twitter.