Eksplosiv vekst av cybertrusler i løpet av årets første halvår

Eksplosiv vekst av cybertrusler i løpet av årets første halvår

IT-sikkerhetsselskapet Trend Micro publiserte nylig halvårsrapporten, “Attacks from All Angles: 2021 Midyear Security Roundup”, hvor det blant annet kommer frem at selskapet blokkerte nesten 41 milliarder e-post-trusler, skadelige lenker og programvare.

Og det kun i løpet av årets første seks måneder i 2021, noe som representerer en eksplosiv vekst på hele 47 prosent, sammenlignet med samme periode året før.

Sterk vekst i målrettede løspengevirus

Løsepengevirus fortsetter å være den mest fremtredende trusselen i første halvår, og de cyberkriminelle fortsetter trenden med å målrette angrepene mot store og kjente virksomheter. Det er en økende tendens til at cyberkriminelle samarbeider med tredjepartsaktører hvor nye og avanserte verktøy og teknikker blir tatt i bruk for å stjele og kryptere dataene til de nøye utvalgte målene.

- Det første steget mot å effektivt redusere cyber-risikoen, er å forstå omfanget, kompleksiteten og de karakteristiske egenskapene i trussellandskapet. I tillegg til omfattende beskyttelse mot trusler som utvikler seg raskt, slik som løsepengevirus og direktørsvindel, gir våre halvårsrapporter virksomheter og interessenter uvurderlig innsikt som kan hjelpe til med å bygge en sikrere internett-verden, sier kommunikasjonssjef i Trend Micro, Karianne Myrvold.

Cyberangrep mot bank- og finanssektoren økte med over 1.300 prosent

Selv om veksten i antall angrep som Trend Micro blokkerte i løpet av første halvår var eksplosiv i seg selv, var det enkelte bransjer som opplevde en uforholdsmessig eksplosiv vekst. Banknæringen var et slikt tilfelle. Her økte løsepengevirus-angrepene med hele 1.318 prosent år-over-år.

Og selv om løsepengevirus representerte en stor trussel mot bank- og finanssektoren, i tillegg til de store og velkjente virksomhetene verden over, var det også andre områder som representerte en trussel:

• Direktørsvindel økte med 4 prosent, sannsynligvis en konsekvens av Covid 19 og dermed utstrakt bruk av hjemmekontor.
  • Trend Micro oppdaget 164 skadelige apper relatert til Covid 19-svindel. Over halvparten av disse skadelige appene utga seg for å være TikTok.
  • Utvinnere av kryptovaluta passerte WannaCry som den mest oppdagede skadelige programvaren.

Klikk her for å lese hele rapporten: Attacks from All Angles: 2021 Midyear Security Roundup