Cybertrusselbildet første halvdel av 2024

Cybertrusselbildet første halvdel av 2024

Cyber sikkerhetsselskapet Trend Micro ga ut i dag sin rapport 2024 Midyear Cybersecurity Threat Report. Rapporten informerer om tilstanden innen cybersikkerhet første halvår av 2024, med alt fra hvilke ransomware-familier som har vært mest fremtredende og hvilke bransjer som har vært mest utsatt. Inkludert hvilke mål som har vært størst sårbare mot skadelig aktivitet og hvordan APT-grupper utvikler sine metoder med stadig mer sofistikerte teknikker.

Ransomware fortsetter å være en vanlig angrepsmetode for cyberkriminelle grupper i første halvdel av 2024, og ransomware-familien Lockbit er den som har blitt registrert høyest, med mer enn dobbelt så mange fil-registreringer sammenlignet andreplassen StopCrypt (2789 kontra 1089). Når man ser på hvilke bransjer som har blitt mest utsatt av ransomware-angrep, ligger banksektoren øverst, med teknologiselskaper like etter.

Rapporten viser at ondsinnede aktører fokuserer på spesifikke mål der de tror de har best mulighet for å lykkes med sine angrep. I første halvdel av 2024 har sky programmer dominert listen over hvor de fleste ondsinnede aktivitetene har oppstått, med over 440 millioner registrerte aktiviteter. Rapporten viser også, som forventet, at oppdaterte og administrerte enheter ikke er like sårbare for ondsinnet cyberaktivitet som ikke administrerte enheter.

– Vi ser at utviklingen innen cybertrusler øker og at teknologiene blir mer og mer avansert, sier Andreas Christensen, regionsdirektør for Norden i Trend Micro. I år har det vært mange store hendelser med både politiske valg og OL nå nylig. Dette er en gjentakelse at cyberaktører bruker arrangementer som “IRL” til å lure individer eller selskaper som er interessert i å få tak i skadelig informasjon. Men det er også tilfredsstillende å kunne vise til tall som tydelig viser at administrerte enheter er betydelig mindre sårbare overfor cyberaktivitet. Dette beviser også at tiltakene ikke bare er effektive, men at de er direkte verdiskapende for bedriften.

Les mer om Trend Micro 2024 “Midyear Cybersecurity Threat Report” her: https://www.trendmicro.com/vinfo/no/security/research-and-analysis/threat-reports/roundup/pushing-the-outer-limits-trend-micro-2024-midyear-cybersecurity-threat-report

Trend Micro er en global leder innen cybersikkerhet, som bidrar til å gjøre verden trygg for utveksling av digital informasjon. Kombinasjonen av flere tiår med sikkerhetskompetanse, global trusselforskning og kontinuerlig innovasjon, har resultert i at vår cybersikkerhetsplattform i dag beskytter hundretusener av organisasjoner og millioner av brukere på tvers av skyer, nettverk, enheter og endepunkter.