Sommerreisene øker med 20 prosent - Hellas er feriefavoritt

Sommerreisene øker med 20 prosent - Hellas er feriefavoritt

Den økonomiske krisen i Hellas skremte vekk de norske turistene i 2012, men nå vil vi tilbake igjen. Den greske øyen Kreta har i år gjenerobret sin posisjon som favoritten blant nordmenn og forviser dermed Mallorca fra førsteplassen på listen over reisemål som bestilles mest sommeren 2013. Sammenlagt har sommerreisene utenlands økt med 20 prosent sammenliknet med fjoråret, og det er storbyene som øker aller mest (56 %).

I dag presenterer reisebyrået Ticket bookingstatistikker foran sommeren 2013 sammen med en fersk undersøkelse om nordmenns reisevaner som er gjennomført av Response Analyse. Undersøkelsen avslører at hele 65 prosent av oss planlegger utenlandsferie i sommer, og 77 prosent planlegger å reise like mye eller mer sammenliknet med foregående år. Av de som skal reise utenlands i sommer så skal 46 prosent være borte to uker eller mer, og hver femte (19 %) kommer til å være borte opptil en uke.

Favoritten Kreta
Hellas med Kreta i spissen ser ut til å bli sommerens favorittreisemål. Kreta øker med 55 prosent sammenliknet med i fjor, og klatrer dermed fra en tredje til en førsteplass på topplisten over de mest populære reisemålene. Mallorca er dermed dyttet ned fra tronen, men innehar andre plassen. Deretter kommer Antalya etterfulgt av Rhodos på fjerdeplassen, som i fjor.

– Veldig bra å se at vi igjen ønsker å reise til Hellas, og fremfor alt Kreta. Øyas klare blå vann, vakre natur og deilige strender gjør det vanskelig for oss å stå i mot, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Vi hadde en regnfull og grå sommer i 2012, og dette kan til en viss grad være en årsak til at bestillingene øker. Tickets undersøkelse viser at den våte sommeren i 2012 har påvirket bestillingsmønsteret foran sommeren 2013 for hver femte nordmann (19 %). Blant disse oppgir 10 prosent at de bestemte seg for å reise utenlands for å være sikker på å få sol og varme i sommer, og 4 prosent har bestilt sommerreisen tidligere i år enn i fjor på grunn av det dårlige været.

Flere enn noen gang vil tilbringe sommeren i en storby
Men det er ikke bare sol og bad som vi ønsker oss. Stadig flere velger å tilbringe sommerferien i en storby. I år slår bestillingene til storbyer alle rekorder med en økning på hele 56 prosent sammenliknet med sommeren i fjor.

Bangkok topper listen over de mest bestilte storbyene denne sommeren, men herfra reiser nok de fleste videre til typiske sol- og badeferier. London blir stadig mer populær, og byen klatrer fra en sjette til en andre plass på topplisten over de storbyer som vi helst vil besøke denne sommeren. Barcelona går ned en plass sammenliknet med 2012, og ligger nå på tredjeplass mens New York beholder sin fjerdeplass.

– Vi i Ticket ser enorme økninger på reiser i sommer, og første og fremst er det storbyer som øker. Til tross for at suget etter sol og bad er stort er det fortsatt mange som vil variere solreisene med litt storbypuls, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef på Ticket.

Annet fra undersøkelsen
» Colosseum i Roma er den severdigheten i Europa som nordmenn helst vil besøke. Deretter kommer Akropolis i Aten og Eiffeltårnet i Paris
» 34 prosent oppgir at de blir mer sosiale med sin partner når de reiser, og 20 prosent bli mer kjærlige.
» 17 prosent bruker sosiale medier på ferien for å kunne dele bilder med sine venner og bekjente.
» God benplass på fly er det som flest kan tenke seg å betale ekstra for på flyturer innen Europa. Det oppgir 41 prosent.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse med ett riksrepresentativt utvalg på 1019 personer mellom den 31 januar og 7 februar 2013.

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef Ticket Feriereiser AS ellen.wolff.andresen@ticket.no, +47 905 94 673

For å få hele undersøkelsen og regionale forskjeller kontakt:
Jeanette Ramnitz, PR-konsult på Tickets PR-byrå Agency
jeanette@agency.se, +46 768 22 99 05

Tickets 10 på topp sommeren 2013
Ticket har tatt frem topplistene for bestillinger gjort frem til 28. februar 2013 med avreise i perioden 1/6 - 31/8 2013, for alle typer reiser. Se fjorårets plassering i parentes.

10 på topp destinasjon:
1. Kreta, Hellas (3)
2. Palma de Mallorca, Spania (1)
3. Antalya, Tyrkia (2)
4. Rhodos, Hellas (4)
5. Bangkok, Thailand (10)
6. Split, Kroatia (7)
7. Barcelona, Spania (6)
8. Kypros, Kypros (5)
9. Las Palmas, Spania (11)
10. Bourgas, Bulgaria (8)

10 på topp storby:
1. Bangkok, Thailand (10)
2. London, England (6)
3. Barcelona, Spania (2)
4. New York, USA (4)
5. Nice, Frankrike (3)
6. Orlando, USA (11)
7. Alicante, Spania (9)
8. Split, Kroatia (7)
9. Palma de Mallorca, Spania (5)
10. Miami, USA (12)

10 på topp sol og bad:
1. Kreta, Hellas (3)
2. Palma de Mallorca, Spania (1)
3. Antalya, Tyrkia (2)
4. Rhodos, Hellas (4)
5. Kypros, Kypros (5)
6. Split, Kroatia (7)
7. Bourgas, Kroatia (6)
8. Las Palmas, Spania (8)
9. Golden Sands, Bulgaria (9)
10. Santorini, Hellas (12)

Ticket Feriereiser AS er Nordens største reisebyråkjede, med tilstedeværelse i de fleste største byene i landet, samt på www.ticket.no.

Ticket Feriereiser AS

Ticket Feriereiser AS