Høyt trykk på reiser til varmen i vinterferien

Høyt trykk på reiser til varmen i vinterferien

For vinterferien i år øker utenlandsreisene med hele 12 prosent mot i fjor, viser ferske tall fra reisebyrået Ticket. Nordmenn flykter fra kulda og reiser til varmen til populære Las Palmas og Tenerife.

Til tross for vinterens sene ankomst reiser vi mer til utlandet i vinterferien i år enn i fjor. På topp for avreiser fra hele Norge ligger Las Palmas etterfulgt av Tenerife og London. Reiser til Alicante har den største økningen på listen sammenlignet med tall fra samme periode i fjor.

Trendy med cruise i vinterferien
– Populært i vinterferien er cruise fra Gran Canaria, gjerne med direktefly fra den lokale flyplassen. Det sparer mye tid og stress. Vi får masse etterspørsler på disse cruisene særlig for reiser i vinterferien når folk ønsker å komme seg vekk fra vinteren, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket Feriereiser.

et cruise fra Gran Canaria får du med deg steder som Funchal på skjønne Madeira og blant annet San Sebastian på La Gomera. Det er avslappende og man får oppleve flere steder, samtidig som du har cruiset som en base under hele ferien.

Populære storbyreiser
Sol og varme er ikke nødvendigvis nå lenger et krav vi nordmenn har for vinterferien. Ticket merker også en økende interesse for storbyreiser i denne perioden. Reiser til München og Innsbruck utmerker seg på listen, mye på grunn av deres direkte nærhet til perfekte forhold for alpint i Alpene.

- Mens München øker fra i fjor holder London seg fast på tredjeplassen. Det har blitt mer populært nå enn før å dra på flere kortere reiser i løpet av året. Mange velger å unne seg en ekstra ferie utenlands i tillegg til den vanlige 1-2-ukers reisen i sommerferien, avslutter Wolff Andresen.

Toppliste for vinterferien*
1. Las Palmas (1)
2. Tenerife (2)
3. London (3)
4. Bangkok (4)
5. München (11)
6. Lanzarote (6)
7. Alicante (13)
8. Phuket (7)
9. New York (5)
10. Paris (10)

*Bookinger gjort hos Ticket frem til 29. januar 2014 på alle typer reiser. Avreiser i perioden 15/2 – 26/2 2014. Tall i parentes viser fjorårets plassering.

Kilde: Ticket Feriereiser/Blogg

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser