Blogg: Finner penger de har glemt

Blogg: Finner penger de har glemt

Av: Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand

Hva? Har jeg en fripolise som er verdt 50.000 kroner? Dette er en av mange lignende uttalelser vi har møtt mens vi har vært på veien med Pensjonsekspress-bussen i september og besøkt våre kunder. Verdier for mange hundre tusen kroner har dukket opp underveis.

Noe av det mest gledelige i våre kundemøter er når vi kan hjelpe til med å finne gamle pensjonsavtaler som kunden har glemt, eller ikke visste om. Her er to ferske historier:

– Hva? Har jeg en fripolise fra jobben jeg hadde på 80-tallet? Er den verdt over 50.000 kroner, sier du? Det var en av reaksjonene vi fikk da vi hjalp en av våre kunder i en bedrift i Drammen med å finne sitt pensjonstall. Personen oppdaget fripolisen da han logget seg inn på nav.no og fikk se oversikten over alle hans pensjonsavtaler.

En annen kunde i Molde visste at han hadde spart i en privat pensjonsforsikring da han var yngre. Han mente at han ikke hadde mottatt noen kontoutskrifter på flere år. Ikke husket han hvilket selskap han hadde spart hos heller. Vi fant fort ut at kunden hadde avtalen i Storebrand, og at den hadde en verdi på over 200.000 kroner. Avtalen ville gi ham over 20.000 kroner i årlig pensjon fra 67 år. Pensjon som kommer i tillegg til folketrygden og tjenestepensjonen. Det var også verdifulle forsikringsdekninger på avtalen. Alle disse opplysningene sto på kundens innloggende side på storebrand.no.

Siden tjenestepensjon, fripoliser, pensjonskapitalbevis, og individuelle pensjonsavtaler ikke er skattepliktig formue, fremkommer de ikke på selvangivelsen. For å finne dem, må du lete andre steder.

PS: Pensjonsleverandøren har plikt til å sende kunden en årlig kontoutskrift, men denne kan forsvinne i søpla eller på annet vis.

Slik finner du pensjonsavtalene du har glemt

1. Start med å logge deg inn på nav.no. Fortsett gjerne på norskpensjon.no. Sistnevnte drives av en samlet finansbransje. På begge disse sidene kan du bruke BankID eller MinID, og få en totaloversikt over dine pensjonsrettigheter både i folketrygden, fra private tjenestepensjonsordninger, fripoliser og individuelle pensjonsavtaler. På nav.no får du i tillegg en oversikt over forventede utbetalinger fra eventuell offentlig tjenestepensjon og avtalefestet pensjon (AFP).

2. På storebrand.no, og på andre pensjonsleverandørers nettsider, kan du også logge deg inn å se pensjonsavtaler du har hos denne leverandøren. Du kan også se alderspensjon fra folketrygden, og beregne behov for privat sparing. Du kan selv legge inn tidligere pensjonsavtaler i vår pensjonskalkulator slik at du får et riktigst mulig pensjonstall. Senere i høst vil også Storebrands nettside vise pensjonsavtaler fra andre selskaper.

PS: Har du pensjon i Storebrand gjennom jobben, er du kunde i Storebrand Fordel. I tillegg til å få oversikt over pensjonen din på storebrand.no/fordel får du også bedre betingelser på banktjenester, forsikring og sparing.