Ærlig og personlig fra Turab

Ærlig og personlig fra Turab

«Jeg lot hun dra» er blant Turabs mest ærlige og personlige låter, og markerer på mange måter en ny start med flere spennende prosjekter for 24-åringen. Låten tar opp både viktige og fundamentale verdiprinsipper, der den skildrer en persons tydelige frustrasjon og anger for å måtte gi slipp på noen man elsker. Allikevel er det nødvendig for hans sjelero og frihet. Jenta tror ikke på Gud, gutten gjør - og grunnet denne fundamentale forskjellen ville forholdet aldri fungert uansett hvor mye man ville, og/eller elsket hverandre.

"Det usette triumfer det man kan se og føle i dette livet for det kan aldri sammenlignes med etterlivet". - Turab

Låten ble til da Turab jobbet som mentor for unge produsenter og låtskrivere, og selv fikk en melodilinje og noen akkorder i hodet. Casper Oswald aka Ozzi har hjulpet til med refrenget, før Smul kom inn og satte sitt preg på produksjonen.

Sist, men ikke minst er den kommende musikkvideoen til «Jeg lot hun dra» nominert til årets kortfilmfestival i Grimstad.

«Jeg lot hun dra» er ute 20.mai.»

Allerede som 9 åring debuterte Turab som artist gjennom ungdomsprosjektetGatekunst! og i 2014 kom hans første single-utgivelse med navn “Hjertet Slår “. De siste årene har han gitt ut flere singler og høstet mye god kritikk. Spesielt har låten«Igjen» og «Fortjener ikke» satt sine spor hos det norske folk.

«Jeg vil knytte bånd til mennesker jeg ikke kjenner og inspirere til samhold gjennom musikken. Spesielt med mennesker som synes det er vanskelig å finne sin plass.Finne tilhørigheten. Og tryggheten. Håpet er at mine tekster kan gjøre en forskjell hos de som lytter og de som kjenner seg igjen».
– Turab

I 2021 ga han ut flere sterke låter, hvor den kritikerroste låten «Nesten hjemme» med Ane Brun i spissen ble ukas låt hos P3 og høstet flere gode anmeldelser, blant annet en femmer hos VG. Turab gjestet også NRK satsingen «Festen etter Fasten» sammen med Ane Brun og KORKunder en helt spesiell fremføring av låten. I oktober 2021 gav han ut sitt debutalbum «Løfter som jeg lovte åbære». Albumet tar opp temaer som urettferdighet, utenforskap og tilhørighet og beskriver reisen mot frihet, og det å gi slipp på før/etter og heller leve i nuet.