TRYGG PÅ JOBB: Tømrer Johan Brataas driver i dag sitt eget firma hvor god HMS er en viktig del av arbeidshverdagen.

Johan (31) ble utsatt for arbeidsulykke: – Jeg var centimeter fra å bli lam for livet

Opplevelsen har bidratt til at tømreren fra Tønsberg nå er ekstra opptatt av å sikre trygge og gode arbeidsforhold for både seg selv og sine ansatte.

Tømrer Johan Brataas (31) fra Tønsberg har mange års erfaring i byggebransjen og driver i dag sitt eget firma. Håndverker-gutta har en variert arbeidshverdag som inkluderer prosjekter med blant annet garasjer, tilbygg, rehabilitering og takjobb. Selv sier Johan at han elsker å skape ting der han realiserer drømmer til andre.

– Det er svært givende å jobbe med kunder på denne måten og dagene går unna! Som regel jobber jeg på egne byggeprosjekter eller så jobber jeg samme med gutta. I tillegg går det naturligvis litt tid på kontorarbeid og den administrative delen.

Ble truffet av plate

Èn ting Johan er ekstra opptatt av som daglig leder, er å skape gode og trygge arbeidsforhold for seg selv og de fire ansatte. Han har nemlig selv erfart hvor galt det kan gå når man minst venter det.

Før Johan startet sitt eget firma har han vært ansatt i to andre byggmesterfirmaer og i løpet av disse årene fikk han en opplevelse han sent vil glemme. Mens tømreren stod nede på bakken og konsentrerte seg om sine arbeidsoppgaver, tok plutselig vinden tak i en siporex-plate som stod løs på et stillas ovenfor som gikk rett i bakhue på Johan.

– Jeg deiset ned i bakken og lå bare helt paddeflat. Det endte med tilkalling av ambulanse og jeg fikk påvist indre blødninger i nakkevirvlene. Hadde jeg blitt truffet noen få centimeter høyere hadde jeg blitt lam.

Utrolig nok kom tømreren uten varige mén fra ulykken og sier selv at han har hatt utrolig flaks.

– Men etter dette har jeg ikke vært så gira på å få noe i hodet, falle ned fra tak eller miste noe fra høyden, poengterer han.

Har satt standarden

Ulykken har bidratt til at firmaeieren nå er ekstra opptatt av å sikre trygge og gode arbeidsforhold for både seg selv og sine ansatte. I tillegg påpeker 31-åringen at det er utelukkende positivt med stadig mer oppmerksomhet rettet mot helse, miljø og sikkerhet i bransjen.

– Jeg vil helt klart anbefale alle å heller bruke litt tid på å sikre seg selv og sine kollegaer enn å tenke "det går sikkert bra”. Det koster veldig lite ekstra for at de ansatte skal ha det bra på jobb.

SIKKERHETEN PÅ PLASS: Tømreren har alltid med seg førstehjelpsskrin i arbeidsbilen.

Johan forteller at å etablere gode sikkerhetsrutiner der god HMS blir en naturlig del av jobbhverdagen, er viktig for å opprettholde gode vaner som sikrer trygghet på jobb.

– En ting er at man risikerer å få bot hvis man ikke gjør ting ordentlig, men det handler jo om å gjøre hverdagen både lettere og tryggere for de ansatte. Hos oss er det med god HMS blitt en naturlig del av jobbhverdagen fordi vi har de systemene vi har og ikke minst har de ansatte tilgang til gode produkter, sier tømreren.

– For eksempel kan det være store forskjeller på fallsikringsseler eller arbeidsbukser. Vi har investert i fallsikringsutstyr fra Cresto som man faktisk kan bruke hele dagen fordi det er behagelig å ha på seg. Kvalitet koster litt ekstra, men samtidig så bidrar det til at folk får det mer komfortabelt på jobb og faktisk bruker personlig verneutstyr. I tillegg varer produktene lenger.

I tillegg til å være en travel tømrer med eget firma så er Johan også aktiv på sosiale medier. På instagramkontoen @tomrer_johanbratan deler han glimt fra arbeidshverdagen og resultater av prosjekter gutta har utført.

– Først og fremst synes jeg det er moro å vise frem det vi gjør og hva vi driver med. Folk lurer på alt mulig rart så da er det fint å kunne være med på å veilede andre, og vise hva man bør gjøre og hva man ikke bør gjøre. I tillegg har jeg også lært mye av andre på sosiale medier.

Skal ikke være for komplisert

Nå har Johan blitt L.Brador-ambassadør gjennom Skydda Norge - et varemerke han har god kjennskap til. Tømreren sier han er glad og stolt av å kunne vise frem viktigheten av gode arbeidsklær og gode produkter.

– Dette er jo absolutt en avgjørende del av å skape god HMS. Arbeidsklær med god stretch og komfort betyr mye i en jobbhverdag hvor man bøyer kroppen og beveger seg mye.

Karoline Klatran, markedssjef i Skydda, sier kvalitet, komfort og passform er det som kjennetegner L.Brador.

– Vår oppgave er å sørge for at folk har det trygt på jobben og dette er klær laget for profesjonelle håndverkere med mål om å gjøre arbeidsdagen enklere og tryggere, sier markedssjefen.

– HMS må aldri bli så vanskelig at man heller velger å gi blaffen. Blir trygghet på arbeidsplassen for komplisert, går det utover det som egentlig er formålet: å gi de ansatte en sikker og trivelig hverdag, avslutter Klatran.

KVALITET FRA L.BRADOR: Riktig klær til riktig jobb bidrar til bedre komfort, effektivitet og produktivitet, mener Johan Brataas.