Gå videre til innhold
Galaxy S24-serien utvides med S24 FE: En premium opplevelse til rimeligere pris, som gjør Galaxy AI-funksjoner tilgjengelige for flere brukere

Pressemelding -

Samsung Electronics Co.,Ltd. Annonserte i dag lanseringen av Galaxy S24 FE, det nyeste tilskuddet i Galaxy AI-økosystemet1 som gir flere brukere en høykvalitets mobilopplevelse.

Drevet av den AI-baserte ProVisual Engine og Galaxy Als Photo Assist-funksjoner, viser Galaxy S24FE frem et forbedret kamerasystem som gir brukerne mulighet til å være mer kreative. Det er en utmerket enheten for gaming på farten med en 6,7-tommers2 Dynamic AMOLED 2X-skjerm, et langvarig 4 700 mAh-batteri og et kraftfullt Exynos 2400-serie chipset. Galaxy S24 FE tilbyr premium Galaxy AI-verktøy og tilkobling økosystemet for å forbedre kommunikasjon, produktivitet og kreativitet, alt pakket inn i et ikonisk design og beskyttet av robust Samsung Knox-sikkerhet.

- Vi ønsker at alle skal kunne nyte fordelene av våre nyeste mobilinnovasjoner. Galaxy AI åpner for mange nye opplevelser for brukere, og hjelper dem med å kommunisere, være mer kreative og produktive. Galaxy S24 FE gjør den kraftige ytelsen og Galaxy AI-funksjonene i S24-serien tilgjengelige for enda flere mennesker, sier Even Amdal norgessjef i Samsung Norge.

Slipp kreativiteten løs med AI-forbedret kamera og redigering

Galaxy S24 FE gjør det enkelt for alle å ta vakre bilder og videoer. Premium kamerasystemet har et 50MP vidvinkelobjektiv og 8MP telefotoobjektiv med 3x optisk zoom, begge støttet av optisk bildestabilisering (OIS), i tillegg til et 12MP ultra-vidvinkelobjektiv og et 10MP selfie-kamera.

Kamerasystemets egenskaper er forbedret med Samsungs dynamiske ProVisual Engine, en AI-drevet kameramotor som løfter den visuelle kvaliteten til et nytt nivå. ProVisual Engine debuterer i FE-serien og benytter avanserte AI-algoritmer for å gi imponerende detaljer og subtil tekstur.

• Nightography med AI-bildebehandling (ISP) forbedrer ytelsen i svakt lys og gjør det mulig å ta imponerende nattportretter.
  • Fungerer med 50MP Adaptive Pixel Sensor i vidvinkelkameraet for å gi optisk kvalitet på zoomnivåer fra 2x, i tillegg til optisk 3x zoom. AI-zoom gir også forbedret bildekvalitet på digitale zoomlengder.
  • Object-Aware Engine gjenkjenner settinger og optimaliserer farger i Super High Dynamic Range (HDR), som sikrer levende og naturtro bilder og videoer.

Når det er tid for redigering, gir Photo Assist funksjoner liv til ideer. Siden introduksjonen av Galaxy S24-serien, har Galaxy AI blitt uvurderlig for redigering av bilder og å uttrykke kreativitet:

• Generative Edit3 gjør det mulig å flytte og fjerne objekter, noe som gir mer kreativ frihet.
  • Portrait Studio4 gjør selfies til tegneserier, akvareller eller skisser for å legge til stil i nettkontoer.
  • Edit Suggestions5 fjerner raskt irriterende feil som refleksjoner med et tastetrykk.
  • Instant Slow-MO6 fanger hvert sekund av livets viktige øyeblikk på et blunk.

Spill med solid ytelse

Exynos 2400 series chipset gir en kompromissløs spillopplevelse kompatibel med oppdaterte funksjoner som Ray Tracing. I en verden der hver bit av hastighet og effektivitet teller, bruker Galaxy S24 FE flere nøkkelfunksjoner for å ligge foran konkurrentene:

• Et 1,1x større vapor chamber7 forbedrer kjølingen for å opprettholde god prestasjon i lengre perioder.
  • Det større 4 700 mAh-batteriet8 gir lange spilløkter uten bekymringer.
  • En 6,7-tommers adaptiv Dynamic AMOLED 2X display – den største skjermen som noensinne er brukt i FE-serien – med opptil 120Hz oppdateringsfrekvens gir en jevn og fantastisk visningsopplevelse.
  • Vision Booster optimaliserer farger og kontrast for spilling selv i sollys.

Sømløse Galaxy AI-opplevelser

Galaxy S24 FE inneholder den samme avanserte AI-opplevelsen som Galaxy S24-serien. Designet for å forbedre arbeid, forenkle kommunikasjon og øke tilkobling, tilbyr Galaxy AI på S24 FE verktøy som åpner for nye muligheter:

• Circle to Search med Google9 tilfredsstiller nysgjerrigheten med enestående enkelhet ved å tilby umiddelbare resultater med kun et langt trykk på hjemknappen.
  • Interpreter10 oversetter øyeblikkelig samtaler ansikt til ansikt, forelesninger eller andre type presentasjoner selv når man er offline.
  • Live Translate11 bryter ned kommunikasjonsbarrierer i telefonsamtaler og blir nå utvidet til et utvalg av tredjepartsapper.
  • Note Assist12 strømlinjeformer notatskrivingen og automatiserer formatering og oversettelse. I Samsung Notes kan du transkribere, oversette, og oppsummere lydfiler direkte. Tekst i PDF-filer kan også bli oversatt og gjengitt via PDF overlay translation

Sikker tilkobling i Samsung Galaxy-økosystemet

Galaxy AI-opplevelsen er forbedret og blir enda mer brukervennlig når Galaxy S24 FE er koblet til Samsungs omfattende mobile økosystem. Den overfører filer sømløst, kobler raskt opp til utvidede skjermer og utfører komplekse kreative ideer gjennom intuitive innspill. I det hypertilkoblede Samsung Galaxy-økosystemet legger Galaxy S24 FE til rette for opplevelser som øker produktiviteten, kreativiteten og effektiviteten.

Bygget videre på den innovative S-serien er Galaxy S24 FE forsterket med ekstra sikkerhet. Samsung Knox, Galaxy sin defense-grade, multi-layer sikkerhetsplattform, beskytter viktig informasjon med ende-til-ende-sikker maskinvare, sanntids trusseloppdagelse og samarbeidende beskyttelse.

Galaxy S24 FE er designet for å gjøre mer med mindre når det gjelder planetens ressurser – og viderefører S24-seriens tradisjon. Den inneholder et bredt utvalg av resirkulerte materialer, inkludert resirkulert plast, aluminium, glass og sjeldne jordmetaller i både interne og eksterne komponenter13. Den leveres med syv generasjoner OS-oppgraderinger og syv år med sikkerhetsoppdateringer14, og kommer også i en emballasje laget av 100% resirkulert papir15.

Galaxy S24 FE har en veiledende startpris på 8 990 NOK og vil være tilgjengelig for bestilling fra 3. oktober 2024, i fargene Blue, Graphite, Gray, Mint og Yellow16.

Galaxy S24 FE Product Specifications
Display

6.7-inch FHD+

Dynamic AMOLED 2X
120Hz Adaptive refresh rate (60/120Hz)

Vision Booster

*Measured diagonally, Galaxy S24 FE’s screen is 6.7-inch in the full rectangle and 6.5-inch accounting for the rounded corners; actual viewable area is less due to the rounded corners and camera hole.
Dimensions & Weight 77.3 X 162.0 X 8.0mm, 213g
*Device weight may vary by market.
Camera

12MP Ultra-Wide Camera

· F2.2, FOV 123˚

50MP Wide Camera

· OIS F1.8, FOV 84˚

8MP Telephoto Camera

· 3x Optical Zoom, OIS F2.4, FOV 32˚

10MP Front Camera

· F2.4, FOV 80˚

Processor Exynos 2400e (4nm)
Memory + Storage

8 + 128 GB

8 + 256 GB
8 + 512 GB

*Storage options and availability may vary by carrier, country or region. Actual storage availability may vary depending on pre-installed software.
Battery  4,700 mAh
* Typical value tested under third-party laboratory condition. Typical value is the estimated average value considering the deviation in battery capacity among the battery samples tested under IEC 61960 standard. Rated (minimum) capacity is 4,565mAh. Actual battery life may vary depending on network environment, usage patterns and other factors.
Charging*

Wired charging*: Up to 50% charge in around 30 mins with 25W Adapter** and 3A USB-C cable***

Fast Wireless Charging 2.0****

Wireless PowerShare*****

*Wired charging compatible with QC2.0 and PD.
**25W Power Adapter sold separately. Use only Samsung-approved chargers and cables.
*** Results from internal Samsung lab tests, conducted with 25W Travel Adapter connected to newly pre-released version of Galaxy S23 Ultra while device had 0% of power remaining, with all services, features and screen turned off. Actual charging speed may vary depending on the actual usage, charging conditions and other factors.
****Wireless charging compatible with WPC.
*****Limited to Samsung or other brand smartphones with Qi wireless charging, such as Galaxy Z Fold 6, Z Flip6, S24 Ultra, S24+, S24, Z Fold5, Z Flip5, S23 Ultra, S23+, S23, S23 FE, Z Fold4, Z Flip4,, S22 Ultra, S22+, S22, Z Fold3, Z Flip3, S21 Ultra, S21+, S21, S21 FE, Z Fold2, Note20 Ultra, Note20, S20+, S20, S20 FE, Z Flip 5G, Z Flip, Note10+, Note10, S10 5G, S10+, S10, S10e, S10 Lite, Fold, S9, S9+, S8, S8+, S8 Active, S7, S7 edge, S7 Active, S6, S6 edge, S6 Active, S6 edge+, Note9, Note8, Note FE and Note5. Only available with certain Samsung Galaxy wearables such as Galaxy Buds3, Buds3 Pro, Buds FE, Buds2 Pro, Buds2, Buds Pro, Buds Live, Galaxy Watch Ultra, Watch6, Watch5, Watch 5 Pro, Watch4, Watch4 Classic, Watch3, Watch Active2, Watch Active, Gear Sport, Gear S3, Galaxy Watch and Galaxy Buds. If battery power is lower than 30% Wireless PowerShare may not function. May not work with certain accessories, covers, other brand devices or some Samsung wearables. During PowerShare, it may affect call reception or data services, depending on your network environment.
OS

Android 14

One UI 6.1

Network and Connectivity 5G*, LTE**, Wi-Fi 6E***, Wi-Fi Direct Bluetooth® v 5.3

*Requires optimal 5G network connection, available in select markets. Check with your carrier for availability and details. Download and streaming speeds may vary based on content provider, server connection and other factors.

**Availability of LTE model varies by market and carrier. Actual speed may vary depending on market, carrier, and user environment.

***Wi-Fi 6E network availability may vary by market, network provider and user environment. Requires optimal connection.Will require a Wi-Fi 6E router.

Security Auto Blocker, Samsung Knox, Samsung Knox Vault, Samsung Knox Matrix, Passkey
Water Resistance IP68
* IP68 Rating: Conducted under lab test conditions. Water resistant in up to 1.5 meters of fresh water for up to 30 minutes and protected from dust, dirt, and sand. Rinse residue/dry after wet. Not advised for beach or pool use. Water and dust resistance of your device is not permanent and may diminish over time.

1 Innlogging med Samsung-konto kan være påkrevd for å bruke enkelte Samsung AI-funksjoner. Samsung gir ingen løfter, forsikringer eller garantier for nøyaktigheten, fullstendigheten eller påliteligheten av resultatene levert av AI-funksjonene. Tilgjengeligheten av Galaxy AI-funksjoner kan variere avhengig av region/land, OS/One UI-versjon, enhetsmodell og telefonoperatør. Enkelte funksjoner kan variere avhengig av enhetsmodell. Galaxy AI-tjenester kan være begrenset for mindreårige i enkelte regioner med aldersbegrensninger for AI-bruk. Galaxy AI-funksjoner vil være gratis frem til slutten av 2025 på støttede Samsung Galaxy-enheter. Ulike vilkår kan gjelde for AI-funksjoner levert av tredjeparter.

2 Målt diagonalt er skjermen til Galaxy S24 FE 6,7 tommer i hele rektangelet og 6,5 tommer som står for de avrundede hjørnene; faktisk synlig område er mindre på grunn av de avrundede hjørnene og kamerahullet.

3 Generativ redigering krever nettverkstilkobling og innlogging med Samsung-konto. Redigering med Generativ Redigering resulterer i et bilde som er justert til opptil 12 MP. Et synlig vannmerke er lagt over bildefilen ved lagring for å indikere at bildet er generert av Galaxy AI. Nøyaktigheten og påliteligheten til den genererte utgangen er ikke garantert.

4 Portrait Studio krever nettverkstilkobling og innlogging med Samsung-konto. Støtter JPG-, HEIC (HEIF)-, BMP- og PNG-filer. Bakgrunnen må ikke være gjennomsiktig. Redigering med Generativ Portrett resulterer i et bilde justert til opptil 12 MP. Et synlig vannmerke er lagt over bildefilen ved lagring for å indikere at bildet er generert av Galaxy AI. Nøyaktigheten og påliteligheten til den genererte utgangen er ikke garantert.

5 Redigeringsforslag er kompatibelt med JPG-, PNG-, GIF- og MP4-formater. Resultater fra redigering og kvalitet kan variere avhengig av foto- eller filmforhold. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert.

6 Instant Slow-mo-funksjonen er tilgjengelig på Samsung Video Player og Samsung Gallery. Kan være utilgjengelig for visse videofiltyper. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert.

7 Sammenlignet Galaxy S24 FE med Galaxy S23 FE.

8 Sammenlignet Galaxy S24 FE med Galaxy S23 FE (4,500mAh).

9 Resultatene kan variere avhengig av visuelle treff. Krever internettforbindelse. Brukere kan trenge å oppdatere Android til siste versjon. Produktfunksjonaliteten kan være avhengig av app- og enhetsinnstillinger. Enkelte funksjoner kan være inkompatible med visse apper. Tilgjengeligheten av tjenesten varierer etter land og språk. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert.

10 Tolk-funksjonen krever innlogging med Samsung-konto. Enkelte språk kan kreve nedlasting av språkpakker. Tjenestens tilgjengelighet kan variere avhengig av språk. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert. Tilgjengeligheten av støttede funksjoner og språk kan variere avhengig av land, region eller operatør.

11 Live Translate-funksjonen for Call Assist krever ikke nettverkstilkobling. Anrop krever nettverkstilkobling for å aktivere Live Translate. Innlogging med Samsung-konto kreves. Live Translate er kun tilgjengelig på forhåndsinstallerte Samsung-telefonapper og enkelte tredjepartsapper. Tjenestens tilgjengelighet kan variere avhengig av språk eller region. Enkelte språk kan kreve nedlasting av språkpakker. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert.

12 Note Assist krever nettverkstilkobling og innlogging med Samsung-konto. Det gjelder en tegnbegrensning. Tjenestens tilgjengelighet kan variere avhengig av språk. Nøyaktigheten av resultatene er ikke garantert.

13 Galaxy S24 FE inneholder komponenter som inkorporerer minst 10 % resirkulert plast hentet fra kasserte fiskegarn, vannfat, PET-flasker og PBT-avfall, samt forhåndsresirkulert aluminium (minst 30 %) og glass (minst 20 %) fra materialer som oppstår som biprodukt under produksjon. I tillegg inkorporerer utvalgte komponenter 100 % resirkulerte sjeldne jordarter (Neodymium og Praseodymium) hentet fra magneter som ble kastet under produksjon eller fra produkter som har nådd slutten av sin levetid.

14 Galaxy S24 FE vil bli støttet med syv generasjoner av OS-oppgraderinger og syv års sikkerhetsoppdateringer fra den globale lanseringsdatoen.

15 100 % resirkulert papir brukes i følgende emballasjekomponenter: Produktemballasjens enhetsboks, dekselbeskyttelse, håndbokboks, håndblokk og DLC-bånd.

16 Tilgjengeligheten av farger kan variere avhengig av marked og operatører.

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative ideer og teknologier. Selskapet redefinerer verden for TV-er, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, digitale apparater, nettverkssystemer og minne, system LSI, støperi og LED-løsninger. For de siste nyhetene, besøk Samsungs nyhetsrom på http://news.samsung.com.

For pressehenvendelser, vennligst kontakt:

Pressekontakt Trigger v/ Anja Aasegg Johannesen Gjelder journalister +47 916 16 329
For pressehenvendelser, vennligst kontakt:

Pressekontakt Trigger v/ Tobias Gausemel Backe Gjelder journalister +47 975 47 778

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med innovative ideer og teknologi, omdefinerer verden for TV, smarttelefoner, bærbare enheter, nettbrett, kameraer, digitale apparater, skrivere, profesjonelle skjermer, ssd, minnekort, medisinsk utstyr, nettverkssystem, halvledere og LED-løsninger. Vi er også ledende innen tingenes internett gjennom, blant annet våre digitale helse- og smarte hjem-initiativ. Samsung har 319 000 medarbeidere i 84 land, og en årlig omsetning på nesten 1500 milliarder. For mer informasjon besøk www.samsung.no eller den offisielle bloggen news.samsung.com.