Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Fordørene åpner mandag

Fra mandag morgen vil fordørene på bussene i Ruters område igjen åpne som normalt.

Sammen operatørselskapene og hovedverneombudene har Ruter blitt enige om at fordøren på bussene igjen kan åpnes som normalt. Dette skjer fra driftsdøgnets start mandag 24. januar.

Påstigning foran

På regionbussene (de grønne bussene) skal fordøren igjen benyttes til påstigning og billettering vil skje på samme måte som tidligere, enten ved fremvisning av mobilbillett eller ved bruk av reisekort. Det er foreløpig ikke mulig å betale kontakt om bord i bussene. Reisende oppfordres til å kjøpe billett på forhånd, aller helst i Ruter-appen.

På bybussene (de røde bussene) vil påstigning nå skje på alle dørene.

Bruk munnbind

Ruter minner om at det fortsatt er påbud om å bruke munnbind hvis man ikke klarer å overholde en meters avstand til andre. Det er ønskelig at man bruker munnbind ved påstigning, da avstand til fører vil være under avstandskravet. Den første seteraden vil fortsatt være avsperret.

Denne vurderingen er gjort sammen med operatører og hovedverneombud med bakgrunn av at smittevernfaglige råd tilsier at vi nå kan åpne fordøren igjen. Dette vil bidra til økt gjennomlufting av kjøretøy og bedre kundestrømmene.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.