Foto: Ruter As / Redink, Hampus Lundgren

Flere avganger på 250 og 250E

Flere busslinjer justeres med noen få minutter, mens linje 250/250E får økt frekvens i rushtiden fra 6. oktober.

– Dette er gode nyheter for de reisende i Asker og Bærum. Flere avganger gir mer fleksibilitet for de reisende og det blir mer attraktivt å reise kollektivt. Det kan forhåpentligvis bidra litt på trafikksituasjonen staten har skapt gjennom stengningen av Ring1, sier Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus.

Fra 6. oktober skjer derfor følgende endringer:

• Linje 250E får økt frekvens mellom Slemmestad og Oslo på morgenen. Det vil si at vi øker frekvensen fra dagens 7/8 min rute til 5 min rute i tidsrommet mellom kl. 07.13 – 08.18
  • Linje 250 får økt frekvens mellom Oslo og Slemmestad på morgenen. Det vil si at vi øker frekvensen fra dagens 10 min. rute til 5 min rute i tidsrommet mellom kl. 06.54 til 08.44.
  • Linje 250 får økt frekvens mellom Slemmestad og Oslo på ettermiddagen. Det vil si at vi øker frekvensen fra dagens 10 min. rute til 5 min rute i tidsrommet mellom kl. 14.28 til 16.23.

–Ruter har fulgt trafikkutviklingen i forbindelse med stengingen av Ring 1 ekstra tett. Vi ser at det kan være behov for å styrke tilbudet noe, og setter nå inn ekstra avganger med linje 250 og 250E i rush, sier plandirektør Snorre Lægran i Ruter.

Flytter holdeplass

I tillegg flyttes holdeplassen Nationaltheatret i vestgående retning til Haakon VIIs gate, for linje 250, 250E, 250N og 255E.

Årsaken til flyttingen er at bussene har store forsinkelser og svært varierende kjøretider i dag. Det forventes en stor forbedring i punktligheten for bussene og dette vil ha stor nytte for de mange som reiser med disse busslinjene. En ulempe er at den nye holdeplassen ikke oppfyller krav til universell utforming. Ruter vil sørge for at reisende som har behov for hjelp vil få god informasjon, samt at vi er i dialog med interesseorganisasjoner og brukere for å finne gode tiltak.

Det skjer også noen mindre endringer på andre linjer som 261 i Asker og 100, 110, 300, 340, 345, 360 på Nedre Romerike.

Minuttjusteringer i Oslo

En rekke busslinjer i Oslo får nye avgangstider og mindre justeringer fra søndag 6. oktober.

Ruter anbefaler å sjekke de nye avgangstidene enten i reiseplanleggeren, på ruter.no eller i Ruter-appen.

Endringene gjelder på busslinjene 20, 21, 25, 28, 30, 31, 31E, 34, 37, 54, 68, 76, 78A, 78B, 81, 580 og nattbussene 1N, 2N, 5N, 11N, 12N og 63N endrede avgangstider.

Rutetabellene byttes på aktuelle holdeplasser så raskt som mulig. De nye rutetabellene finner du også på ruter.no.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.