Elisabeth Skarsbø Moen blir direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter

Ruter har ansatt Elisabeth Skarsbø Moen (51) som direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon. Ruter får dermed en erfaren kommunikasjonsstrateg og mangeårig politisk journalist på laget.

– Elisabeth Skarsbø Moen kan hjelpe oss til å posisjonere oss i et marked i endring, der vi må kommunisere godt med våre kunder og omgivelsene. Elisabeth blir en viktig medspiller for å gjøre det mer attraktivt å reise miljøvennlig, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Leder an i den digitale transformasjonen

Elisabeth Skarsbø Moen har lang erfaring fra arbeid med strategisk kommunikasjon knyttet til bærekraft i ulike sektorer, både som rådgiver i Zynk og i to år som Vice President Communication and Marketing i næringsklyngen Energy Valley.

Ruters nye direktør har også 20 år bak seg som politisk journalist, kommentator og debattredaktør i VG og NRK. Hun har også jobbet med digitalisering og digital omstilling i VG Mobil og i forbindelse med sammenslåingen av VG Nett og VG Papir. Hun er også forfatter av tre bøker om norske politikere.

Elisabeth Skarsbø Moen mener løsningen på verdens klimaproblemer finnes i storbyregionene hvor over halvparten av verdens befolkning bor og over 70 prosent av klimagassutslippene kommer fra.

– Transportsektoren er avgjørende for at vi lykkes med å kutte utslippene, og Ruter er det selskapet som bidrar til nødvendig endring i vår region, sier Elisabeth Skarsbø Moen som mener Ruter er et innovativt selskap som byer over hele verden vil lære av.

– Ruter leder an i den digitale transformasjonen. Digitalisering er en av de viktigste driverne for å øke tempoet i det grønne skiftet, og jeg er skikkelig stolt av å få bli en del av dette laget og av å få jobbe sammen med så flinke folk, sier Moen.

Elisabeth Skarsbø Moen begynner i Ruter i januar 2023.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.