Sveriges første digitale kirkevert avduket ved Turinge kyrka

Første Digitale KirkeVert lansert i Sverige av Procon Digital

Den 25. september ble Sveriges første Digitale KirkeVert offisielt innviet på kirkebakken ved Turinge kyrka. Den innovative løsningen er utviklet og levert av norske Procon Digital, og tilbyr publikum en rekke nyttige funksjoner.

Den Digitale KirkeVerten gir besøkende muligheten til å finne informasjon om kirken, få tilgang til kommende kulturaktiviteter, og enkelt finne frem til ønsket gravplass. Løsningen representerer et viktig skritt mot digitalisering og tilgjengeliggjøring av kirkelige tjenester i Sverige.

Offisiell åpning av Procon Digital KirkeVert i Turinge kyrka i Sverige foretatt av kyrkoherde Patrik Ingemansson (t.v.) og Jörgen Lundin fra Sverigekontoret til Procon Digital.

Mange leter på gravplasser

Procon Digital har lenge vært en pioner innen digitale selvbetjeningsløsninger for ulike sektorer, og lanseringen av den Digitale KirkeVerten er et resultat av selskapets kontinuerlige innovasjon.

Tor-Arne Lie Jensen, administrerende direktør i Procon Digital, forteller at idéen til den Digitale KirkeVerten kom etter en personlig opplevelse i 2012. “Jeg brukte to timer på å finne en familiegrav på Oslos største kirkegård, og måtte til slutt slå på lyset på mobilen for å finne den. Det var da jeg innså behovet for en digital løsning som kunne hjelpe folk med å finne frem på kirkegårder og samtidig tilby informasjon om kirken og dens aktiviteter,” sier Jensen.

Den første Digitale KirkeVerten ble levert til Skedsmo kirke på Skedsmokorset nord for Oslo, og har siden blitt en viktig ressurs for besøkende.

Adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital holder tale ved avdukingen i Turinge.

Kirkens nye digitale medarbeider

Pastor Patrik Ingemansson ved Turinge kirke gleder seg til den nye teknologien. "Procon Digital KirkeVert vil gjøre det mye enklere for våre besøkende å raskt få den informasjonen de trenger, uansett når de kommer til kirken. Det forbedrer tilgjengeligheten og gjør at flere kan ta del i aktivitetene våre, også de som kan synes det er vanskelig å besøke oss i ordinær åpningstid. I tillegg hjelper det oss å bevare og formidle kunnskap om Kirkens historie og lokale tradisjoner på en måte som er både moderne og bærekraftig. Vi reduserer også miljøpåvirkningen vår ved å digitalisere mye av informasjonsmaterialet som tidligere ble trykt."

Den Digitale KirkeVerten tilbyr en rekke funksjoner som gjør besøket til kirken mer informativt og engasjerende.

Turinge kyrka sin nye digitale medarbeider viser effektivt veien frem til riktig gravplass på det digitale kartet.

Den Digitale KirkeVerten er designet for å være brukervennlig og tilgjengelig for alle døgnet rundt. Procon Digital KirkeVert fungerer som menighetens nye digitale medarbeider og tilbyr besøkende flere verdifulle tjenester via en interaktiv skjerm. Besøkende kan enkelt søke etter de gravlagte, ta del i menighetens historie, bestille gravstell, gudstjenester, få informasjon om lokale busstider og holde seg oppdatert på kommende aktiviteter i menigheten som dåp, konfirmasjon og bryllup.

Det var mange fremmøtte ved den offisielle avdukingen av Procon Digital KirkeVert ved Turinge kyrka i Sverige

Betydelige utviklingsplaner

Procon Digital, som i år ble del av det europeiske IT-konsernet Lyvia Group, har flere spennende utviklingsplaner, og håper å kunne rulle ut selskapets digitale kirkeverter til flere kirker og kirkegårder i Norge, Sverige og resten av Skandinavia. “Dette er bare begynnelsen,” sier Sverigesjef Jörgen Lundin i Procon Digital. “Vi ser et stort potensial for denne løsningen i Sverige, og jobber allerede med flere andre kirker for å implementere den Digitale KirkeVerten.” Procon Digitals løsninger brukes daglig av mange tusen mennesker innen bl.a. kommuner, banker, helsevesen og næringslivet i tillegg til å være plassert utenfor kirker.

Selskapet planlegger også å utvide funksjonaliteten til den Digitale KirkeVerten med nye funksjoner og oppdateringer basert på tilbakemeldinger fra brukerne. “Vi ønsker å gjøre denne løsningen så nyttig og brukervennlig som mulig, og vi er alltid ivrige etter å lytte til hva brukerne har å si,” legger Jensen til.

IT-selskapet Procon Digital AS ble etablert i 1990. Selskapet startet i 1999 bransjen for digitale selvbetjente infokiosker plassert der folk ferdes i det offentlige rom, og har utviklet mange unike skybaserte selvbetjeningsløsninger til en rekke bransjer basert på Praktisk Digitalisering.

Selskapets løsninger finnes i nærmere halvparten av norske kommuner, i omlag 400 bankkontorer, på mange sykehus og helsehus, og i mange bedrifter over hele landet. Procon Digital AS bidrar også årlig til mange millioner i innsparinger i kommune- og helsesektoren.

Procon Digital er sertifisert som Miljøfyrtårn, og har hovedkontor på Skedsmokorset rett nord for Oslo med avdelingskontor i Surnadal og i Sverige.

Selskapet ble vinteren 2024 del av det europeiske IT-konsernet Lyvia Group.

IT-selskapet Procon Digital AS er skandinavias ledende bedrift innen digitale selvbetjeningsløsninger basert på praktisk digitalisering plassert i det offentlige rom. Selskapets produkter og løsninger finner man innen mange ulike bransjer, bl.a. kommunal sektor, banker, leger og sykehus, eiendomsforvaltning, turisme, reiseliv, gravsteder, m.fl. Selskapet ble vinteren 2024 del av det europeiske IT-konsernet Lyvia Group.