ENDELIG LANSERT: Daglig leder i Boreal Bane AS, Eirik Rambech-Knoff, får æren av å avduke frimerket, sammen med konserndirektør Silje Skogstad i Posten Bring. Foto: Posten Bring

Verdens nordligste sporveisbane 100 år – hedres av Posten

Gråkallbanen, Trondheims egen trikkelinje markerer i år 100-årsjubileum og hedres av Posten med eget frimerke.

– Frimerkeutgivelsen der Gråkallen er motiv, hyller og feirer en av Trondheims mest kjære og betydningsfulle transportmidler, som har vært en naturlig del av byens liv siden 1924, sier konserndirektør for strategi, bærekraft og kommunikasjon i Posten Bring, Silje Skogstad.

Den ni kilometer lange banen som går fra Trondheim sentrum til Lian på Byåsen har frakter hvert år over 1,3 millioner passasjerer gjennom byen. Tidlig gikk de også originalt til verks ved å tilby gods- og posttjenester langs ruten for å få økonomien til å gå rundt.

LANSERT: Daglig leder i Boreal Bane AS, Eirik Rambech-Knoff og konserndirektør strategi, bærekraft og kommunikasjon i Posten Bring, Silje Skogstad, viser fram det nye frimerket. Foto: Posten Bring

– Frimerket Posten nå gir ut gjenspeiler Gråkallbanens rike historie og den unike plassen trikken har i byhistorien. Gråkallbanen er ikke bare en transportåre, men en levende del av Trondheims identitet. Dette frimerket er en måte å hedre den viktige rollen banen har spilt i byens historie, fortsetter Skogstad.

Daglig leder i Boreal Bane AS, Eirik Rambech-Knoff, poengterer i sin takketale at Posten og Gråkallbanen har en rik historie sammen.

– Som under dagens markering, så hadde vi også tidligere postkasser hengende utenfor trikken. Det vitner om hvor viktig trikken har vært for å utvikle byen til det vi har i dag. Vi har landets mest fornøyde kunder og jeg er beæret over å motta dette frimerket, men mener vel også at det er vel forunt. Tusen takk til Posten, våre ansatte og våre passasjerer, sier Rambech-Knoff.

POST PÅ VEI: I anledning frimerkelanseringen hadde Gråkallbanen igjen funnet fram postkassene som hang utenpå trikkene fram til midten av 60-tallet. Foto: Posten Bring

I tillegg til jubileumsfrimerket til Gråkallbanen, gis det også ut et eget frimerke i anledning Raumabanens 100-årsjubileum. Begge frimerkene er designet av Børge Bredenbekk og kommer i et opplag på 285.000 hver.

Fakta:

• Dato: 20.09.2024
  • Nummer: NK 2126-2127
  • Motiv: Raumabanen, Gråkallbanen
  • Design: Børge Bredenbekk
  • Verdier: Kr 23 (innland 20 g) x 2
  • Opplag: 285 000 av hvert frimerke
  • Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
100 ÅR: Frimerket som er utgitt i forbindelse med 100-årsjubileet for Gråkallbanen. Foto: Posten Bring

Regions