Bildet av spekkhoggeren som jakter sild er tatt av Audun Rikardsen. 17. april 2020 er det motiv på et nytt frimerke.

​Blinkskudd med spekkhogger blir frimerke

Naturfotograf Audun Rikardsen fanget spekkhoggeren i linsa mens den jaktet på et måltid sild fra fiskebåten «Fugløyfjord». Nå kommer blinkskuddet på frimerke.

Frimerket er en del av en serie som gis ut av nordiske postselskaper. Årets tema er pattedyr

- Bildet er tatt i Kaldfjorden utenfor Tromsø ikke langt fra der jeg bor, for ca fem år siden. Da var fjorden full av sild både fiskere og spekkhoggere ville ha tak i. Nå har sildestimene flyttet seg litt nordover, og er utenfor Skjervøy, forteller den kjente naturfotografen.

Å ta et slikt bilde krever veldig mye forberedelser, rett utstyr – og ikke minst teft og god timing.

- Posten gir ut mange flotte frimerker, men det er sjelden vi får så ekte og levende naturmotiver som dette. Vi gleder oss til å dele det både med frimerkesamlerne og med vanlige brukere, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Frimerket er designet av Camilla Kvien Jensen. Det kan brukes på brev i Europa opp til20 gram.

Spekkhogger (Nordenfrimerke)

Dato: 17.04.2020
Nummer: NK 2028
Motiv: Spekkhogger (Orcinus orca)
Design: Camilla Kvien Jensen
Foto: Audun Rikardsen
Verdi: Kr 26 (Europa 20 gram)
Opplag: 1 175 000 frimerke
Trykk: Offset frå Joh. Enschedé Security Print, Nederland

NK 2028
Spekkhogger under fiskefartøyet «Fugløyfjord» fra Tromsø.