Raskere fram med veiadresser

Raskere fram med veiadresser

81 prosent av Norges eiendommer har nå fått veiadresse – og andelen stiger. Det er nødetater og Posten glade for.

En veiadresse kan være avgjørende når nødetater skal finne fram, og er også til hjelp for en rekke andre virksomheter – som Posten. Det er kommunene som har ansvaret for å tildele veiadressene, og Kartverket har i en årrekke vært en sterk pådriver for å innføre dem der de har manglet. Målet er at 86 prosent skal ha veiadresse innen 2015 – noe man nesten vil nå. Posten har også bidratt i dette arbeidet, blant annet med lokalkunnskap om veinavn, ved å synliggjøre hvor viktig det er for postsorteringen, og ved å publisere status på veiadresser per postnummer.

Avgjørende for sorteringen

– Veiadressen er unik, og sammen med kundens navn gir dette svært god sortering. Veiadresser gir også gode resultater for adressevask og postnummervask, sier Frode Wold. Han er grunndataansvarlig for adresser i Posten, og Postens representant i Kartverkets prosjekt som avsluttes ved nyttår.

– Stadig mer av postsorteringen blir sentralisert, noe som innebærer at den som sorterer, ikke lenger er lokalkjent. Dårlig adressert post må dermed søkes opp i basen, noe som tar mye tid, og ofte forsinker posten med en dag. Vi kommer derfor til å fortsette samarbeidet med Kartverket, selv om selve prosjektet avsluttes nå, påpeker Wold.

Blant dem som har fått mange nye veiadresser i distribusjonsområdet sitt er Trondheim postterminal.

– Arbeidet som Posten har gjort sammen med Statens Kartverk, har vært viktig. Veiadresser gir bedre reoler, enklere merking og bedre kvalitet. Men vi ser at det tar tid å få alle kundene til å ta i bruk nye adresser, sier Øystein Olav Kjølseth, fagansvarlig Verdikjede i Region Midt.

Vinn-vinn

Nye veiadresser importeres inn i adresse- og rutesystemet FAR, og distribusjonsenheten må deretter knytte ny adresse opp mot postmottakerne.

– Tildelingen av veiadresser har økt i det siste, og det kommer gjerne mange av gangen. På kort sikt er det utfordrende og tidkrevende å få lagt det inn, men det gir gode effekter på sikt, sier Kjølseth.

Det er postbud Gunvald Gabrielsen enig i.

– Riktig adressert post har hele tiden vært mitt «hjertebarn», fordi vi sparer mye ressurser på det. Vi må stå på og gjøre mye jobb selv, men man får igjen for det på sikt. Det blir vinn-vinn både for klargjørere og vi som distribuerer.

Tekst: Signe Steinnes/ Posten Norge

Visste du at …:

...det er en utfordring for Posten at mange ikke tar den nye veiadressen i bruk. Gjennom Postens gratis postkorttjenesten «Meld riktig adresse» kan man enkelt informere forbindelser om den nye adressen.

Veiadressefakta

80 prosent av alle eiendommer/ hus har veiadresse