– Lærebedrift i toppklasse

– Lærebedrift i toppklasse

Zelal Algunerhan (25) er nytegnet grafisk designer i Posten, etter å ha avlagt svenneprøve med toppkarakter.

Zelal er den fjerde lærlingen hos Konsernstab Kommunikasjon i informasjonsavdelingen i Posten og Bring. Hun begynte sin praksisperiode i Posten etter å ha studert visuell kommunikasjon ved Høgskolen i Buskerud.

– Jeg har lært mye gjennom praksistiden på to år, og det er interessant å jobbe i et så stort selskap som Posten med høy kompetanse på mange områder. Arbeidsoppgavene har vært mange og varierte, - fra å lage markedsmateriell, annonser, brosjyrer - til redaksjonelle utgivelser som internmagasinet vårt.

Tryggere

25-åringen er spesielt glad i tegning og illustrasjoner, og hun forteller at hun er heldig som kan bruke hobbyen i jobb. Trygghet og økt selvtillit trekker hun også fram.

– Jeg har jobbet mye selvstendig, men med et designteam med flinke folk rundt meg. Det har gjort meg tryggere. Jeg har blitt tøffere og stoler mer på meg selv, fastslår Zelal, som legger til at lærlingetilbudet er en fantastisk ordning.

Svenneprøven til Zelal var å lage en grafisk profil med blant annet logo, meny og annonse til to søstre som skulle starte café og restaurant på Ekeberg. Svenneprøven ble avlagt med best resultat: Meget godt bestått!

Besparing

– Det sparer oss for mye ekstraarbeid at det grafiske materialet er laget av Posten og Bring og ikke for Posten og Bring, sier informasjonsdirektør Tina Mari Flem.

Hun understreker at Konsernstab Kommunikasjon har et fagmiljø bestående av fire grafiske designere. Disse produserer alt reklame- og markedsmateriell for hele konsernet, i tillegg til alt av redaksjonelt materiale som blir brukt i kommunikasjon mot medarbeidere, eier, leverandører og andre.

– Vi har et særdeles dyktig grafisk miljø hos oss. At våre lærlinger, gang på gang leverer topp resultater på sine svenneprøver, er beviset på dette. Det er en anerkjennelse for hele vårt grafiske miljø. Jeg er knallstolt av det arbeidet Zelal har lagt ned disse to årene, men også av grafikerne i teamet som har bidratt til å løfte henne frem, sier Flem.

I toppklasse

Faglig leder, Anne Cappelen Grandt, ved Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon har jobbet sammen med Posten om lærlingene i åtte år.

– Sett fra vårt synspunkt er dette en lærebedrift i toppklasse. Lærlingene har fått super oppfølging fra sine instruktører, og de har alltid gitt uttrykk for å være godt tatt vare på og samtidig fått bidra med nye tips og triks. Posten har ikke bare tatt et samfunnsansvar og gitt unge utøvere en mulighet, men de har gitt lærlingene en veldig god og positiv opplevelse av arbeidslivet i en grafisk avdeling. De har alle fått høyeste mulige karakter på svenneprøven, og vi håper på samme gode trend og opplevelse i årene som kommer, sier Grandt.

Over 1000 fagbrev

I konsernet er det nå 1023 medarbeidere med fagbrev og 78 lærlinger per desember. Antall fagbrev har økt mest i transport- og logistikkfag, men det er også mange med fagbrev i salg og kontor/administrasjon.

TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN/ POSTEN NORGE