Dyrebare dråper i frysen

Dyrebare dråper i frysen

I fryselageret til Bring i Bærum ligger en lite kjent skatt, som forskere fra hele verden ønsker å benytte.

RUD, BÆRUM: Prøvene tilhører Kreftregisterets unike biobank - Janus serumbank, som huser 700 000 blodprøver. Det nedfrosne materialet ligger til disposisjon for verdens kreftforskere og er av stor verdi i kampen mot de ulike kreftsykdommene.

Terminalarbeider Arne Grorud henter en pall med flere tusen prøver blodplasma inne på fryselageret. Han styrer trucken med den spesielle lasten trygt ut til et rom vis a vis. Forskingsassistent Tove Slyngstad fra Janus serumbank tar i mot. Hun åpner glidelåsen på den blå beskyttelseshetten og finner boksen med prøvene som er bestilt, denne gang fra et norsk forskningsmiljø.

318 000 nordmenn

‒ Jeg må jobbe raskt, så materialet ikke blir liggende for lenge i romtemperatur. Dette er jo en knapp ressurs, som tar slutt en gang, sier Tove Slyngstad.

Hun tiner to-tre reagensrør med serum, tar noen ørsmå prøver og setter materialet tilbake i boksen. Grorud plasserer truckgaflene under pallen og returnerer den til sin faste lagringsplass i minus 25 grader.

Nok et forskingsprosjekt skal få materiale fra Kreftregisterets unike blodbank. De 700 000 blodprøvene er hentet fra 318 000 nordmenn. Materialet ble samlet inn av friske personer i perioden 1972 - 2004 og brukes til kreftforskning over hele verden. Rundt 65 000 av giverne har fått kreft.

Stor skatt

Hilde Langseth, leder for Janus serumbank, beskriver de nedfrosne blodprøvene som en stor skatt. Hun forteller at det er få land i verden som har en så stor blodbank. Janus er for øvrig navnet på den romerske guden med to ansikter, ett som skuer bakover og ett som ser fremover. Navnet passer svært godt til den forskningen som foregår på materialet, nemlig at man går tilbake i tid for å lete etter årsaker til at noen utvikler kreft senere i livet.

– Dette er svært verdifullt materiale som vi er opptatt av å ta vare på. Lagringen av tilsammen 60 paller krever høy sikkerhet, og det blir godt ivaretatt her hos Bring. Vi har for tiden stor aktivitet og samarbeider med mange land, blant annet mye med USA. Det er spesielt å ha tilgang på et så stort materiale og kunne se på tidlige markører for kreft. Forskningsprosjekter som får tilgang til vår blodbank, må være godkjent av medisinsk etiske komiteer og en faglig styringsgruppe. Det er en omfattende søknadsprosess før man kan sette i gang med forskningsprosjekter, poengterer Langseth.

Hun legger til at det fra tidlig på 1980-tallet er publisert mange vitenskapelige artikler i ulike medisinske tidsskrifter, som bygger sine funn og resultater på forskningsmateriale fra Janusbanken.

Stolt

Operativ leder på fryselageret, Arve Nilsen, forteller at blodprøvene har vært lagret på fryselageret så lenge han kan huske. Det må være over 30 år, mener han.

– Vi kjenner alle noen som har eller har hatt kreft. Tenk hvor viktig materiale dette er, og jeg er stolt over at vi har Janusbanken som kunde. Vi passer på at blodprøvene lagres i stabil temperatur og at det er rent og ryddig rundt pallene. Jentene fra blodbanken er stadig innom, og de ringer dagen i forveien og informerer oss om nummer på pallene som skal ut på prøverommet, opplyser Nilsen.

Flere overlever

30 401 nordmenn fikk en ny kreftdiagnose i 2013, viser ferske tall fra Kreftregisteret. Forskning er avgjørende for å få ny innsikt om kreftsykdommenes årsaker. Forskning bidrar til økt kvalitet på forebyggende tiltak, til at flere overlever og til bedre helsehjelp for kreftpasienter. Rundt 11 000 nordmenn dør årlig av kreft, men takket være kreftforskning, har bedring i behandling og tidlig diagnostikk, ført til at langt flere overlever en kreftdiganose idag enn tidligere.

TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN/POSTEN NORGE

JANUS SERUMBANK

• Blodprøver fra 318 000 nordmenn forbeholdt kreftforskning
  • Prøvene kommer fra personer som har deltatt i helseundersøkelser i Norge og fra blodgivere i Oslo og omegn