Helt på grensen

Helt på grensen

Posten og Brings kvinner og menn i festningsbyen Halden jobber på posthistorisk grunn.

Det er ekstra stas å være budbringer i festningsbyen i grenseland. For det var her frøet til det norske postvesenet ble lagt. Det skjedde under et rådsmøte satt av stattholder Hannibal Sehested - Kong Christian IVs svigersønn -i 1646. Året etter grunnla han postvesenet.

– Det er interessant å tenke på at det var her det hele begynte. Jeg blir litt stolt av å jobbe på så historisk grunn, sier Caroline Melleby-Simensen (24).

Hun er et av budene som har «fått æren» av å kjøre ruten i selveste Hannibal Sehesteds gate. Andre bud har Morianstredet og Moriangata, begge oppkalt etter hollenderen Henrik Morian. Han fikk det kongelige privilegium å lede postvesenets første 20 år i Norge.

Tidlig på´n

Privilegert er også Haldens eneste gående postbud, Steinar Karlsen. Han bor ikke mange meterne unna arbeidsplassen. Karlsen er morgenfugl og førstemann på jobb. Klokken 06.00 låser han seg inn på distribusjonsenheten midt i Halden sentrum og begynner dagens sortering. Han drikker ikke kaffe selv, men starter trakteren for kollegene.

– Jeg går 1,2 mil i sentrum hver dag, og piggskoene vi har fått nå er suverene, ja, de beste jeg har hatt i mine 41 år i Posten, sier han.

Ved 10-tiden rygger Terje Olsen fra Posten og Bring-terminalen i Fredrikstad den grønne lastebilen inntil rampen. Olsen har med dagens bedriftspakker. Han får god hjelp av haldenserne til å tømme bilen før han returnerer.

På grensen

Morten Ahlsen er distribusjonsleder for enheten i Halden, siste utpost mot Sverige, som han sier. Den har 33 årsverk fordelt på rundt 50 personer. Han forteller om kunder og hjørnestensbedrifter i området: papirfabrikken Norske Skog Saugbrugs, Halden fengsel, Institutt for energiteknikk, som på folkemunne blir kalt Haldenreaktoren eller Atomen, Høyskolen i Østfold, Nexans, som lager kabler for offshore, Grimstål, som lager trillevogner til sykehus og Fredriksten festning.

– Om vi ikke får til allsang på grensen, så er det vel ikke umulig at det blir litt solosang på grensen for enkelte bud. Vi følger grensen mot Sverige hele veien og har stopp ved den gamle Svinesundbrua, på tollstasjonen og på grenseovergangene på Idd, Kornsjø og Aremark.Vi dekker Halden og Aremark, et stort område, som i areal er større enn Moss, Sarpsborg og Fredrikstad til sammen. Også frakter vi ut til seks Post i Butikk.

– Enheten her i Halden er litt spesiell, for vi har alt av tjenester. Her er bedriftssenter. Vi kjører ekspresspakker, bedriftspakker og utfører hjemkjøring på kveldstid, og vi har lokaldistribusjon og landpostbud. Vi har flotte lokaler som logistikkmessig fungerer perfekt, fastslår Ahlsen.

Tenker kundebehandling

Ikke langt unna rygger Christer Bjercke fra Fredrikstad-terminalen lastebilen inntil rampen hos F. Jørgensen, Comfort-rørleggeren i byen. Han hever armen og hilser på en Schenker-sjåfør.

– Fordelen med småbyer er at vi blir godt kjent med stedet og med andre sjåfører, forteller Bjercke (33), som har jobbet som sjåfør i 13 år.

Han kom fra tidligere Fredrikstad Transport, oppkjøpt av Posten i 2012.

– Du har en velholdt, pen bil?

– Jeg jobber med kundebehandling og er Brings ansikt utad. Da må jeg se presentabel ut og ha en hyggelig tone. Bilen vaskes ofte, og kollegene mobber meg for det, gliser Bjercke.

Ikke brødløs

På den andre siden av byen, som deles av elven Tista, er Lars Wang på vei inn til Brødløs Bakeriutsalg med posten. Tidligere holdt Brødløs postkontor til i lokalene, men Kiwi Brødløs har tatt over som Post i Butikk.

– På Brødløs blir man ikke brødløs, for her er mange butikker å velge i. Bakeriutsalget med sin historie er jo spesielt for oss postfolk, sier Wang.

Han er både verneombud og kjøretøyansvarlig for Posten i Halden. Wang setter seg inn i den elektriske Ford Transit Connecten, ifølge ham selv det beste kjøretøyet han noen gang har hatt i Posten. Han ruller lydløst ned til enheten i sentrum.

1750 Halden

• Norges eldste industriby og storkommune i Østfold
  • Feirer 350 år med bystatus i 2015
  • Eneste norske by (Fredrikshald) som er nevnt i nasjonalsangen