Torleif Torland og sønnen Toralf, henholdsvis daglig leder og mekaniker i bedriften de sammen eier, ser fram til å få større plass når Torland Maskin flytter til Bøvegen 8 på Nærbø. (Foto: Torland Maskin)

​Torland Maskin melder flytting

CLAAS forhandleren midt på Jæren har vokst ut av dagens lokaler.

Etter 20 år med tilhold på hjemgården, hvor det stadig var behov for utvidelser, melder Torland Maskin nå flytting. Riktignok er det ikke snakk om mange steinkast, men på industriområdet på Nærbø vil bedriften få betydelige større handlingsrom og utviklingsmuligheter.

– Vi har lenge sett etter muligheter for å vokse, og da denne eiendommen kom for salg slo vi til. Dagens leietaker har en langsiktig leiekontrakt, så overtakelsesdato blir i utgangspunktet når denne avtalen går ut, oppgir Torleif Torland, daglig leder for Torland Maskin.

Den drøyt fem mål store eiendommen benyttes i dag av A-K maskiner, og byr blant annet på 500 kvadratmeter verksted, 400 kvadratmeter med innendørs utstillingsareal og 250 kvadratmeter butikk. Det er særlig førstnevnte Torland har vært ute etter.

– Etter at vi startet vår satsning på CLAAS JAGUAR har vi vært i konstant manko på plass. Når vi i tillegg har behov for flere mekanikere, er hovedfokus å få mer kapasitet på verkstedet, sier Torleif.

Per i dag teller bedriften fem ansatte, men med stillingsutlysning ute for både en lærlingplass og en mekaniker, har bedriften klare ambisjoner om å vokse.

Om Norwegian Agro

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av landbruksmaskiner, med kjente varemerker som CLAAS, Lemken, Horsch, Bogballe, Duun, Multiva, Göweil, Pichon, Samson, Spearhead, Stark og VM Loader i porteføljen. Salg og service er organisert gjennom et landsdekkende forhandlernett bestående av nær 30 salgs- og servicepunkt. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap av det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Om Torland Maskin

Torland Maskin ble etablert av Torleif Torland i 2001, som en servicepartner for Valtra. I 2006 ble bedriften forhandler for Lantmännen Maskin, og startet da med salg av CLAAS traktorer og grasutstyr. Da Norwegian Agro overtok CLAAS-importen i 2016 fulgte Torland Maskin sin hovedleverandør videre, og fikk samtidig et rikt utvalg av øvrige redskapsmerker i tillegg til CLAAS. Per februar 2021 er bedriften fem ansatte, og omsetningen i 2020 var 22 millioner kroner.

Torleif Torland

Daglig leder, Torland Maskin 90024365