​SAMSON GROUP tar over PICHON Industries

Med virkning fra 4. januar overtar SAMSON GROUP aktivitetene i PICHON Industries.

Med et økt fokus på utnyttelsen av husdyrgjødsel og slam i hele Europa har familien bak SAMSON i Viborg, familien Glerup, ønsket å utvikle SAMSON ytterligere, til å bli den førende europeiske spiller innenfor utkjøring av husdyrgjødsel og slam. Med overtagelsen av PICHON Industries blir SAMSON GROUP Europas største produsent av gjødselvogner.

– De to virksomhetene komplementerer hverandre veldig godt, både hva angår produkter, produksjonsfasiliteter og geografisk distribusjon, sier SAMSON AGROs adm. dir. Lars Henriksen.

Økt miljøfokus og konsolidering av industrien

Det økte fokuset på utnyttelsen av husdyrgjødsel og slam framskynder den teknologiske utviklingen hos produsentene.

– En utvikling som uten tvil vil fremskynde en konsolidering av produsenter for å sikre den økonomiske styrke, som er nødvendig for å opprettholde et høyt innovativt nivå i produktutviklingen. Med overtagelsen setter SAMSON GROUP seg i en meget sterk posisjon til fremtiden, sier Christian Junker, styreformann i SAMSON GROUP.

Komplementerer sortimentet

De to merkene og deres produktportefølje supplerer hverandre på en svært god måte. Produktene fra fabrikken i Viborg retter seg fortrinnsvis til maskinstasjoner og store animalske produsenter med stort fokus på effektivitet og utkjøringskapasitet. PICHONs produkter er fortrinnsvis utviklet til mindre og mellomstore landbruk samt mellomstore maskinstasjoner.

Dette utmerker seg ved at PICHON produserer gjødselvogner fra 5 m3 opp til 30 m3 basert på vakuumteknikk til fylling, mens SAMSON starter sitt program ved 16 m3 og går opp til 35 m3 basert på hhv. sentrifugalpumpe og sitt unike ejektor-fyllesystem. På tørrgjødselspredersiden tegner det seg et lignende bilde. Her starter PICHON ved 8 m3, mens SAMSONs nyutviklede US-serie går helt opp til 40 m3.

Tre fabrikker i tre land

SAMSON i Viborg har igjennom en årrekke økt sin omsetning og antall produserte enheter, hvilket har betydd at fabrikkfasilitetene i Viborg innenfor en overskuelig fremtid vil være i kapasitetsmessige utfordringer. Med overtagelsen av PICHON Industries’ fabrikker i Frankrike og Polen kan de kommende kapasitetsutfordringer i Viborg løses. Både fabrikken i Frankrike og i Polen har kapasitetsmessig overskudd. Fabrikken i Frankrike er kun få år gammel og fabrikken i Polen gjennomgripende renovert innenfor de seneste få år.

– Hvordan synergier og kapasitetsbalansen på tvers av de tre fabrikker best kan utnyttes, skal undersøkes i den kommende tid, sier adm. dir. hos SAMSON AGRO, Lars Henriksen.

Produkter til alle

Med produktene fra de to merkene etableres en ennå usett produktportefølje. Fremover vil SAMSON GROUP være full-line produsent av gjødselvogner, redskaper og tørrgjødselspredere samt miksere til alle kategorier av animalske produsenter og maskinstasjoner i Europa.

Positiv mottagelse

Hos Samson-importør i Norge, Norwegian Agro Machinery, tas nyheten om oppkjøpet godt imot.

– På nåværende tidspunkt vet vi selvsagt ikke noe om hva oppkjøpet vil føre til, men at vi framover vil samarbeide med verdens største aktør i denne bransjen, er helt klart positivt for oss, uttaler produktsjef Ole Morten Thoresen.

Han forteller for øvrig om en økende interesse, og økt salg av Samson produkter her til lands.

– Vi har hatt personell fra både for- og ettermarked på gode kurs i Danmark denne høsten. Og med flere ordre for levering neste år og økt produktkunnskap i vår organisasjon, står vi godt skodd for kommende sesong, fortsetter Thoresen.

Kategorier

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.